DOI: https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2018.42.0.43

ТЕОРЕТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗГОНУ АВТОМОБІЛЯ

Сергей Петрович Пожидаев

Анотація


Існуюча методика теоретичного визначення часу розгону автомобіля до заданої швидкості руху є складною і має всього лише
демонстраційний характер. Внаслідок цього теорія автомобіля не може ні підтвердити, ні спростувати числові значення часу розгону автомобілів, які надаються заводами-виробниками. Метою роботи є побудова найбільш простих розрахункових співвідношень, що дають опис основних характеристик процесу розгону автомобіля «в цілому». Вона досягнута шляхом розгляду процесу розгону автомобіля в енергетичному просторі при абстрагуванні від максимально можливої кількості другорядних факторів. Як вихідне положення було прийнято, що мірою корисного ефекту при розгоні автомобіля на горизонтальній дорозі є його кінетична енергія. Розгін розглядався як процес «накачування» автомобіля кінетичною енергією, в яку перетворюється деяка частина механічної роботи, що виконується двигуном. Завдяки цьому отримано гранично прості співвідношення, що характеризують найбільш загальні закономірності процесу розгону автомобіля. Встановлено, що для оцінки енергетичної ефективності автомобілів у процесі розгону необхідно і достатньо значень всього чотирьох ключових змінних – заданої швидкості руху, часу розгону до неї, номінальної потужності двигуна і маси автомобіля. Встановлено, що час розгону автомобілів до заданої швидкості є прямо пропорційною функцією від питомої маси автомобіля. Це дозволяє відмовитися від прий­нятого в наш час більш складного уявлення часу розгону у вигляді гіперболічної функції від питомої потужності автомобіля. Визначено середні значення енергетичного циклового ККД при розгоні ряду легкових і вантажних автомобілів. Вони дають можливість оцінювати достовірність значень часу розгону автомобілів, що надаються заводами-виробниками. Отримані результати є справедливими для будь-якого транспортного засобу, сила інерції якого (в його поступальному русі) є домінуючою в порівнянні з іншими силами, які протидіють розгону

Ключові слова


автомобіль; розгін; швидкість; потужність; цикловий КПД при розгоні

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Bogdanović, V., Ruškić, N, Papić, Z. (2013). Тhe research of vehicle acceleration at signalized intersections. Promet – Traffic&Transportation, 25, 1, 33-42. Available at: http://fpz.unizg.hr /trafic/index.php/ PROMTT/article/viewFile/1245/ 1035.

Karabtsev, V.S., Valeyev, D.KH. (2004). Raschetnaya otsenka dinamicheskikh kharakteristik gruzovykh ATS [Estimated estimation of dynamic characteristics of cargo]. Avto-mobilnaya promyshlennost - Automobile industry, 4, 7-9 [in Russian].

Bokare, P.S., Maurya, A.K. (2017). Acceleration-Deceleration Behaviour of Various Vehicle Types // Transportation Research Procedia Volume 25, 4733-4749.

Pozhidayev, S.P. (2013). Ekspress-otsenka dinamicheskikh svoystv avtomobiley [Express assessment of the dynamic properties of cars]. Avtomobilnaya promyshlennost - Automobile industry, 9. 8-9 [in Russian].

Kal'kulyator dlya otsenki vremeni razgona avtomobiley do 60 mil' v chas [Calculator for estimating the acceleration time of vehicles up to 60 miles per hour]. www.carspecs.us. Available at – https:// www.carspecs.us/ cal-culator/0-60.

Podrigalo, M.A., Podrigalo, N.M., Fayst, V.L. (2008). Moshchnost' dvigatelya i KPD avtomobilya pri razgone [Engine power and efficiency of the car during acceleration]. Avtomobilnaya promyshlennost - Automobile industry, 8, 12-16 [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Bogdanović V. Тhe research of vehicle acceleration at signalized intersections / V. Bogdanović, N. Ruškić, Z. Papić // Promet – Traffic&Transportation. – 2013. – Vol. 25, no. 1. – Р. 33–42.

2. Карабцев В.С. Расчетная оценка динамических характеристик грузовых АТС / В.С. Карабцев, Д.Х. Валеев // Автомобильная промышленность. – 2004. – №4. – С. 7–9.

3. Bokare P.S. Acceleration-Deceleration Behaviour of Various Vehicle Types / P.S. Bokare, A.K. Maurya // Transportation Research Procedia. – 2017. – Vol. 25. – P. 4733–4749.

4. Пожидаев С.П. Экспресс-оценка динамических свойств автомобилей / С.П. Пожидаев // Автомобильная промышленность. – 2013. – №9. – С. 8–9.

5. Калькулятор для оценки времени разгона автомобилей до 60 миль в час // Материалы сайта. – 2016. – Режим доступа: https://www.carspecs.us/calculator/0-60.

6. Подригало М.А. Мощность двигателя и КПД автомобиля при разгоне / М.А. Подригало, Н.М. Подригало, В.Л. Файст // Автомобильная промышленность. – 2008. – № 8. – С. 12–16.