Експериментальне дослідження впливу коефіцієнту демпфування напівактивної підвіски на прискорення автомобіля при розгоні

Автор(и)

  • Сергій Шуклінов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна http://orcid.org/0000-0002-3157-3069
  • Олег Ткачов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-2360-6916

DOI:

https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2024.55.0.02

Ключові слова:

коефіцієнт демпфування, прискорення, автомобіль, розгін, напівактивна підвіска

Анотація

Проблема. Вплив коефіцієнту демпфування напівактивної підвіски на прискорення автомобіля при розгоні можна визначити експериментальним шляхом. Метод експериментальних досліджень є найбільш точним для отримання реальних даних, оскільки враховує показники автомобіля та специфіку роботи підвіски. В даній роботі проведено експериментальне дослідження процесу розгону автомобіля з напівактивною підвіскою. Визначено вплив коефіцієнту демпфування підвіски на розгін автомобіля на першій та другій передачах. В якості досліджуваного автомобіля було вибрано Lande Rover Evoque з встановленою підвіскою CVSA від компанії Tenneco. Визначено показники швидкості, прискорення та шляху автомобіля при низькому та високому демпфуванні підвіски. Для наглядного представлення результатів дослідження були побудовані графічні залежності швидкості, прискорення, шляху від часу за допомогою програми Matlab. Проведений їх аналіз та зроблені відповідні висновки. Мета. Підтвердження теоретичних досліджень впливу коефіцієнту демпфування напівактивної підвіски на прискорення автомобіля при розгоні в дорожніх умовах. Методологія. Підходи, прийняті в роботі для досягнення цієї мети базуються на положеннях теорії автомобіля. Об'єкт: процес розгону автомобіля з напівактивною підвіскою. Предмет дослідження: вплив коефіцієнту демпфування підвіски на показники розгону автомобіля. Результати. Встановлено, що автомобіль з коефіцієнтом високого демпфування підвіски під час руху на першій та другій передачах має більший вплив на розгін, чим з коефіцієнтом низького демпфування підвіски. Визначено, що прискорення автомобіля з високим демпфуванням підвіски при розгоні на 1 передачі вище, ніж з низьким демпфуванням. Під час перемикання з першої на другу передачу налаштування підвіски не впливає на прискорення автомобілю. При розгоні на 2 передачі прискорення автомобіля з високим демпфуванням підвіски вище, ніж з низьким демпфуванням. Отримано відповідні показники які показують різний шлях розгону за однаковий час автомобілю з високим демпфуванням підвіски та з низьким демпфуванням. Практичне значення. Отримані результати експериментального дослідження дають можливість провести порівняльний аналіз теоретичних досліджень впливу коефіцієнту демпфування на розгін автомобіля, а також отримані показники можуть бути використані при проектуванні нових автомобілів або при удосконаленні спортивних автомобілів типу дрегстер

Біографії авторів

Сергій Шуклінов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

д.т.н., проф. кафедри автомобілів ім. А.Б. Гредескула

Олег Ткачов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

здобувач PhD кафедри автомобілів ім. А.Б. Гредескула

Посилання

Marchesin, F.P.; Barbosa, R.S.; Alves, M.A.L.; Gadola, M.; Chindamo, D.; Benini, C. (2016). Upright mounted pushrod: the effects on racecar handling dynamics. The Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks. Proceedings of the 24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics, IAVSD 2015. 543-552. https://www.doi.org/10.1201/b21185-59

Benini, C., Gadola, M., Chindamo, D., Uberti, S., Marchesin, F. P., & Barbosa, R. S. (2016). The influence of suspension components friction on race car vertical dynamics. Vehicle System Dynamics, 55(3), 338–350. https://doi.org/10.1080/00423114.2016.1267370

Hrubel M. H., Kovalchuk R. A., Lanets O. V. (2023) Research of the influence of car suspension characteristics on the dynamics of its sprung part // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1277(1). 012009 https://doi.org/10.1088/1757-899X/1277/1/012009

Sokil B.I., Nanivskyi R.A., Hrubel M.H. (2013). Vlasni vertykalni kolyvannia korpusu avtomobilia z urakhuvanniam neliniinykh kharakterystyk pruzhnoi pidvisky. [Own vertical oscillations of the car body, taking into account the nonlinear characteristics of the elastic suspension]. Highway of Ukraine, 235, 15–18.

Liashuk O.L., Sokil M.B., Marunych O.P. (2016). Doslidzhennia pozdovzhno-kutovykh kolyvan kolisnykh transportnykh zasobiv. [Study of longi tudinal and angular vibrations of wheeled vehicles]. Materials of the 19th scientific conference of the TNTU named after I. Pulyuy. Ternopil, 62–63.

Sokil B., Lyashuk O., Sokil M., Vovk Y., Popovich P. and Perenchuk O. (2022). Dynamic Effect of Cushion Part of Wheeled Vehicles on Their Steerability. International Journal of Automotive and Mechanical Engineering, 15(1), 4880–4892. https://doi.org/10.15282/ijame.15.1.2018.1.0380

Sokil B., Sokil M., Romanchuk Y. (2023) Dynamics of the suspension part of a wheeled vehicle and motion stability. A Scientific and Industrial Journal the Avtoshliakhovyk Ukrayiny, 1'2023, 53-60 https://doi.org/10.33868/0365-8392-2022-1-273-53-60

Bischof-Niemz, T., & Winner, H. (2007) Improving braking performance by control of semi-active suspension. 11th EAEC European Automotive Congress, Budapest, Hungary

Spelta C., Previdi F., Savaresi S. M., Bolzern P., Cutini M. and Bisaglia C. (2010) A novel control strategy for semi-active suspensions with variable damping and stiffness, Proceedings of the 2010 American Control Conference, Baltimore, MD, USA, 4582-4587, https://doi.org/10.1109/ACC.2010.5530883

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-31

Як цитувати

Шуклінов, С., & Ткачов, О. (2024). Експериментальне дослідження впливу коефіцієнту демпфування напівактивної підвіски на прискорення автомобіля при розгоні. Автомобільний транспорт, (55), 12–18. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2024.55.0.02

Номер

Розділ

АВТОТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ