ВПЛИВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО ПОТЕНЦІАЛУ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИРОБНИЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДОРОЖНЬО-БУДІВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2018.42.0.70Ключові слова:
інтелектуальний потенціал, дорожньо-будівельне підприємство, рівень освітиАнотація
Основане на високих технологіях сучасне виробництво вимагає створення на підприємствах-виробниках, у тому числі й на підприємствах дорожньо-будівельної галузі, потужного інтелектуального потенціалу. Саме його наявність дасть можливість реалізувати у практиці дорожнього будівництва найновіші технології, забезпечити країну вкрай необхідною мережею автомобільних доріг високої якості. Інтелектуальний потенціал дорожньо-будівельного підприємства передбачає не тільки високий професіоналізм і освітній рівень його працівників, але й їх здатність швидко реагувати на мінливі умови експлуатації дорожньо-будівельної техніки та приймати адекватні рішення з її керування, тим самим досягаючи максимальної ефективності виконання робіт. Обґрунтовано взаємозв’язок інтелектуального потенціалу дорожньо-будівельних підприємств і якості підготовки фахівців у спеціальних і вищих навчальних закладах. Обґрунтовано необхідність отримання майбутніми операторами дорожньо-будівельної техніки інженерних знань найвищого рівня. Визначено низький інноваційний і наукомісткий рівень вітчизняного дорожньо-будівельного виробництва. Досягнутий ступінь інтелектуалізації підприємств дорожньо-будівельного сектора може бути охарактеризований як недостатній і такий, що має тенденцію до зниження через недостатній рівень підготовки висококваліфікованих фахівців. Якість підготовки фахівців усіх рівнів і ланок, у своїй більшості, не відповідає сучасним вимогам і досягнутому рівню техніки, що випускається, й технологій, які використовуються в дорожньому будівництві. У статті розкрито причини невисокого рівня інтелектуального потенціалу на дорожньо-будівельних підприємствах і тенденцій до його подальшого зниження. Обґрунтовано необхідність істотного, в найкоротший час, підвищення професіонально-освітнього рівня зайнятих у дорожньо-будівельному виробництві, що викликано, перш за все, високим ступенем автоматизації та комп’ютеризації сучасної дорожньо-будівельної техніки та обладнання. Намічено шляхи ефективного формування інтелектуального потенціалу дорожньо-будівельних підприємств відповідно до вимог сьогодення.Посилання
Arutyunyan, S.S. & Arutyunyan, R.R. (2010). Innovatsiyna skladova novoyi modeli ekonomichnoho rozvytku Ukrayiny u postkryzovyy period [The innovative part of the new model of economic development in postcrisis Ukraine]. Visnyk natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnyka» - Proceedings of the National University «Lvivska Polyteknyka», 691, 253-257 [in Ukrainian].
Brazhko, O.V. (2009). Vplyv lyudskoho potentsialu na sotsialno-ekonomichnyy rozvy-tok Ukrayiny [The impact of human potential on social and economic development of Ukraine]. Ekonomika i derzhava - Economics and the State, 7 (67), 97-99 [in Ukrainian].
Geyets, V.M. (2004). Kharakter perekhodnykh protsessov k ekonomike znaniy [The nature of transient processes to the knowledge economy]. Ekonomika Ukrainy - The Economy of Ukraine, 4, 4-14 [in Ukrainian].
Danylyuk, I.M. & Petrenko, V.P. (2011). Upravlinnya vykorystannyam intelektualnoho potentsialu lyudskykh resursiv na zasadakh sintelektyky i synerhizmu [Management of intellectual potential of human resources based on sintelectics and synergy]. Rehionalna ekonomika - Regional Economics, 1, 148-156 [in Ukrainian].
Kendyukhov, A.V. (2004). Sushchnost i soderzhaniye organizatsionno-ekonomicheskogo mekhanizma upravleniya intellektual'nym kapitalom predpriyatiya [The essence and content of the organizational and economic mechanism for managing the intellectual capital of the enterprise]. Ekonomika Ukrainy - The Economy of Ukraine, 2, 33-41 [in Ukrain-ian].
Kyrychenko, I.H., Pluhina, T.V., Yefymenko, O.V. (2013). Suchasni zasoby obrobky informatsiyi systemy upravlinnya BDM [Modern information processing system of BRM]. Problems of development of road transport and construction industry: Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya (03-05 zhovtnya 2013 r.) International Scientific Conference. (pp. 170-174). Kirovohrad National Technical University [in Ukrainian].
Moyseyenko, I.P. (2007). Problemy strukturnoho analizu intelektualnoho potentsialu pidpryyemstva [The problems of structural analysis of the intellectual potential of the enterprise]. Aktualni problemy ekonomiky -Actual problems of economy, 10(76), 165-170 [in Ukrainian].
Strelina, O.M. (2013). Innovatsiynyy rozvytok ekonomiky Ukrayiny: problemy ta perspektyvy [Innovative development of economy of Ukraine: problems and pros-pects]. Elektronne naukove fakhove vydannya «Efektyvna ekonomika» - Electronic scientific specialized edition of «Effective economy», 7, [in Ukrainian].
Chukhno, A.A. (2002). Intellektual'nyy kapital: sushchnost', formy i zakonomernosti razvitiya [Intellectual capital: the essence, forms and laws of development]. Ekonomika Ukrainy - The Economy of Ukraine, 11, 48-55 [in Ukrainian].
Yurchenko, Yu.O. (2011). Intelektualnyy kapital yak obyekt stratehichnoho upravlinnya [Intellectual capital as an object of strategic management]. Formuvannya rynkovykh vidnosyn v Ukrayini - Formation of market relations in Ukraine, 4(119), 225-230 [in Ukrainian].