ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЯК ФОРМИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ВНЗ ДЛЯ РОЗВИТКУ ІНШОМОВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО МОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ ТРАНСПОРТНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2018.43.0.111Ключові слова:
самостійна робота, розвиток іншомовного професійного мовлення, студенти транспортних спеціальностей, форми самостійної роботи студентів, етапи самостійної роботи студентівАнотація
У статті подається аналіз самостійної роботи студентів транспортних спеціальностей ВНЗ як важливої форми навчального процесу з метою розвитку й удосконалення іншомовного професійного мовлення. Визначено й схарактеризовано форми, етапи, обґрунтовано методику й дидактичні засоби ефективної організації самостійної роботи студентів, що передбачає переорієнтацію з лекційної форми здобуття інформації на індивідуально-диференційовану форму, орієнтовану на особистість студента, логічну й усвідомлену організацію його самоосвіти. Передбачено, що зовнішній контроль за самостійною роботою з боку викладачів має поєднуватися з самоконтролем студентів. Зазначено, що викладач визначає послідовність вивчення й засвоєння навчально-методичного матеріалу з іноземної мови за фахом студентів. За кожною темою практичних занять студенти відпрацьовували вміння складати різні за жанрами наукові й ділові тексти за фахом в усному або писемному мовленні, набуваючи таким чином комунікативні навички іншомовного професійного мовлення. Правильно організована самостійна робота студентів дозволяє підвищити загальнофахову обізнаність із майбутньою професією, раціонально користуватися довідково-бібліографічним апаратом наукової літератури, здійснювати своєчасний контроль у процесі оволодіння лексико-стилістичними засобами наукового й офіційно-ділового стилів англійської мови. Формування професійних знань і вмінь, розвиток організаційних та комунікативних якостей особистості напряму залежать від ефективної самостійної роботи майбутнього фахівця транспортних спеціальностей. Організація самостійної роботи студентів з іноземної мови за професійним спрямуванням обов’язково має враховувати основні тенденції в розвитку сучасної методики навчання іноземних мов: комунікативну спрямованість, активізацію мовленнєвої й мисленнєвої діяльності студентів у процесі оволодіння мовою як засобом спілкування, підвищення мотивації навчання, індивідуальний підхід до студентів і розвиток інтересу до предмету й майбутньої професіїПосилання
Semenova V. H. (2013). Samostiyna robota studentiv yak nayvazhlyvisha forma orhanizatsiyi navchalʹno-vykhovnoho protsesu v ramkakh kompetentnoyi modeli navchannya [The independent work of students as the most important form of of the educational process organization within the framework of a competent model of education]. Orhanizatsiya samostiynoyi roboty studentiv: materialy II-zahalʹnorosiysʹkoyi naukovo-praktychnoyi internet-konferentsiyi. Saratov: Novyi Proekt, 10-15 [in Russian].
Drozdova I. P. (2010). Naukovi osnovy formuvannya ukrayinsʹkoyi profesiynoyi movy dlya studentiv nefilolohichnykh fakulʹtetiv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv: [Scientific fundamentals of the formation of Ukrainian professional language for students of non-philological faculties of higher educational institutions]. Monohrafiya Harkiv, KSAME [in Ukrainian].
Pasov E. I. (1991). Komunikatyvnyi metod vykladannya inozemnoyi movy spilkuvannya [Communicative method of teaching foreign language сommunication]. E.I. Pasov - 2-e vydannya. Moskva.: Prosveshchenye [in Russian].
Livingstone C. (1983). Role-play in language learning/C. Livingstone. - London, 95.
Mikitenko N.O. (2011). Teoretychni osnovy formuvannya inozemnoyi movy profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh spetsialistiv z pryrodnychykh nauk [Theoretical basis of formating foreign language professional competence of future specialists in natural sciences]. Monohrafiya / N.O. Mykytenko /za red. d. ped. nauk, Profesor, chlen-korespondent Natsionalʹnoyi akademiyi nauk Ukrayiny H.V. Tereshchuk. Ternopilʹ: TNPU [in Ukrainian].
Makovyey R.H. (2017).Samostiyna robota yak forma navchalʹnoho protsesu u VNZ dlya rozvytku inshomovnoho profesiynoho movlennya studentiv transportnykh spetsialʹnostey [The independent work as a form of the educational process at the university for the development of foreign language professional communication of students of transport specialties]. Naukovi zapysky Berdyansʹksʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky - Berdyansʹk: Vydavnytstvo PP Lysenko M.M., 159-164 [in Ukrainian].