Визначення показників та критеріїв функціональної стійкості гальмівних властивостей автомобілів

Автор(и)

  • Michael Podrigalo Харківський національний автомобільно- дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна
  • Yuri Tarasov Харківський національний автомобільно- дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2019.45.0.23

Ключові слова:

функціональна стабільність, гальмівна система, випробування автомобілів, надійність системи, стандарт

Анотація

Проблема. У роботі проведено дослідження актуальних завдань, які підвищують технічний рівень автотранспортних засобів і безпеку руху шляхом забезпечення функціональної стабільності гальмівних властивостей за рахунок розробки методів побудови нормативної бази її оцінювання. У цій статті запропоновано показники і критерії функціональної стабільності гальмівних властивостей автотранспортних засобів, що дозволяють прогнозувати їх погіршення в процесі експлуатації. Як приклад наведена оцінка функціональної стабільності гальмівних властивостей автомобілів категорії M1. Мета. Метою дослідження є підвищення технічного рівня автотранспортних засобів і безпеки руху шляхом забезпечення функціональної стабільності гальмівних властивостей за рахунок розробки методів побудови нормативної бази її оцінювання. Методика. Аналітичні методи використовуються для вивчення показників та критеріїв функціональної стійкості гальмівних властивостей транспортних засобів, що дозволяють передбачити їх зношеність під час експлуатації. Результати. Як приклад дається оцінка функціональної стійкості гальмівних властивостей автомобілів категорії M1. Оригінальність. Для нових автомобілів необхідно створити запас нестабільності стійкого уповільнення, яке поступово витрачається під час експлуатації через погіршення технічного стану. Визначення функціональної стійкості гальмівних властивостей транспорту дозволило запропонувати метод його оцінки. Запропоновано показники середнього показника падіння сповільненого стаціонарного руху для терміну служби транспортного засобу та відносного падіння сповільненого стаціонарного руху за той самий період, які можуть бути використані для визначення стійкості гальмівних властивостей транспортного засобу. Практичне значення. Проведена оцінка мінімально допустимих середніх сталих вповільнень, що регламентуються державними стандартами України, з використанням запропонованих показників дозволила визначити, що АТС категорій М1; N2 і N3 повинні мати запас по нормативних уповільненнях, що знаходяться в межах від 10 % до 14%. Для автомобілів М2; М3 і N1 необхідно або підвищити рівень нормативних значень для нових машин, або знизити зазначений рівень для АТС, що знаходяться в експлуатації.

Біографії авторів

Michael Podrigalo, Харківський національний автомобільно- дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

д.т.н., проф. каф. технології машинобудування і ремонту машин

Yuri Tarasov, Харківський національний автомобільно- дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

к.т.н., доц. каф. технології машинобудування і ремонту машин

Посилання

Volkov V. P. (2001) Kiberneticheskiy podhod k formirovaniyu tormoznyih svoystv avtotransportnyih sredstv [Cybernetic approach to the formation of inhibitory properties of motor vehicles]. Mehanika i mashinostroenie. 2. 84–88. [in Russian].

Gredeskul A. B., Lomaka S. I., Bulgakov N. A. (1962) Issledovanie dinamiki tormozheniya avtomobilya [Investigation of the dynamics of braking of a car.]. Nauchnoe soobschenie 18. Harkov [in Russian].

Edinoobraznoe predpisanie, kasayuschiesya ofitsialnogo utverzhdeniya transportnyih sredstv v otnoshenii tormozhenya. Pravila EEK OON 13. [Uniform provision concerning the approval of vehicles with regard to braking. UNECE Regulation No. 13.] Izdatelstvo OON, 1973. [in Russian].

Podrigalo M. A., Volkov V. P., Karpenko V. A. (2003) Stabilnost ekspluatatsionnyih svoystv kolesnyih mashin. [Stability of operational properties of wheeled vehicles] Harkov. [in Russian].

Tormoznyie sistemyi i tormoznyie svoystva avtotransportnyih sredstv. Tehnicheskie trebovaniya: GOST 22895-77 [Braking systems and braking properties of vehicles. Technical requirements: GOST 22895-77] – [Vveden 01.01.81].–M.; Izdvo standartov, 1986. [in Russian].

Fedyukin V. K. (2004) Osnovyi kvalimetrii. Upravlenie Kachestvom produktsii. [Fundamentals of qualimetry. Product Quality Management ] [in Russian].

DSTU 3649:2010 KolIsnI transportnI zasobI . Vimogi schodo bezpechnostI tehnIchnogo stanu ta metodi kontrolyuvannya. [DSTU 3649: 2010 Number of vehicles. Vimogi, without any security, will become a technical method of control] (Kiyiv, 2011). [in Ukrainian]

GOST 25478-91 Avtotransportnyie sredstva. Trebovaniya k tehnicheskomu sostoyaniyu po usloviyam bezopasnosti dvizheniya. Metodyi proverki. [GOST 25478-91 Motor vehicles. Requirements for the technical condition for traffic safety conditions. Verification Methods.] (Moskva, 1993). [in Russian].

DSTU UN/ECE R 13-H-00:2002 Edinoobraznyie predpisaniya, kasayuschiesya ofitsialnogo utverzhdeniya legkovyih avtomobiley v otnoshenii tormozheniya. Natsionalnyiy standart Ukrainyi. [DSTU UN / ECE R 13-H-00: 2002 Uniform provisions concerning the approval of cars with regard to braking. National Standard of Ukraine] (Kiyiv, 2002). [in Ukrainian]

Entsiklopedicheskiy slovar. Chast 3.[ Encyclopedic dictionary. Part 3] (Moskva, 1955.)

Ditrik Ya. (1984) Proektirovanie i konstruirovanie. Sistemnyiy podhod. [Design and construction. Systems approach.] Moskva. [in Russian]. 12. Ivanov A. S., Fadeev V. Z., Reshetov D. N. (1988) Nadezhnost mashin. [Reliability of machine] Moskva, [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-02

Як цитувати

Podrigalo, M., & Tarasov, Y. (2019). Визначення показників та критеріїв функціональної стійкості гальмівних властивостей автомобілів. Автомобільний транспорт, (45), 23. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2019.45.0.23

Номер

Розділ

АВТОТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ