Визначення стартового часу руху автомобіля до стабілізації внутрішнього тиску та температури в його шинах
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2021.48.0.38Ключові слова:
автомобільна шина, стійкість, керованість, безпека, стабілізація, тиск, температураАнотація
Проблема. Проблема безпеки дорожнього руху не втрачає своєї актуальності й на сьогодні. Стан та експлуатаційні характеристики шин суттєво впливають на безпеку руху автомобільного транспорту. На жаль, не завжди дотримуються вимог розробників щодо контролю тиску в шинах. Але нині деякі сучасні автомобілі обладнані різноманітними системами контролю та навіть корегування внутрішнього тиску в шинах. Однак існують відносно невеликі проміжки часу, протягом яких тиск і температура в шині різко змінюються, а отже,змінюються й інші її експлуатаційні характеристики та властивості, зокрема під час зміни погодних умов змінюється стартовий рух автомобіля. І тоді додатковий контроль тиску в шинах є необхідним. Мета. У процесі експериментальних досліджень отримати залежності зміни температури та тиску всередині шини від часу руху автомобіля. Визначити стартовий період часу руху автомобіля до стабілізації тиску та температури в досліджуваних шинах. Методика. У роботі використовувалась методика стендових випробувань шин у лабораторії та випробувань за дорожніх реальних погодних умов на автомобілі. Ґрунтуючись на числовому обробленні результатів експерименту, були отримані залежності, за допомогою використання яких можна визначити приріст температури та тиску в шинах в режимі стартового руху автомобіля. Результати. Здійснено аналіз наукових публікацій з цієї тематики. Визначено час від початку руху автомобіля до стабілізації температури та внутрішнього тиску в шинах, також визначено приріст температури та тиску всередині шини за цей період. Запропонована методика визначення стартового часу автомобіля до стабілізації внутрішнього тиску та температури. Наукова новизна. У роботі вперше запропонована методика аналізу температури та внутрішнього тиску в шинах в режимі стартового руху автомобіля, що дозволяє отримати залежності без додаткових експериментальних досліджень. Практичне значення. Використовуючи отримані залежності для певних шин та за різних погодних умов, можна прогнозувати зміну тиску в шинах в стартовому режимі руху автомобіля, а отже, вносити корективи цієї величини в разі необхідності, що позитивно вплине на безпеку автомобільного транспорту.
Посилання
Перегон В.А., Карпенко В.А., Позднякова Е.И., Левченко А.Н., Загородний А.А., Баранник И.М., Коряк А.А. Колебания и виброакустика автомобильной шины. Х.: Лидер. 2017. 360с.
Войтович О.А., Ткач В.А. Вплив тиску в шинах на безпеку автотранспорту. Херсон: Вісник ХНТУ. 2017. №4. С. 33-38.
Коханенко В.Б., Соколов Л.Н., Баркалов В.Г. Влияние работы трения автомобильной шины на расход топлива автомобиля. Харьков: Пожарная безопасность: проблемы и перспективы. 2013. С. 76-81.
Кнороз В.И. Работа автомобильной шины. М.: Транспорт. 1976. 224 с.
Техника F-1: Термочехлы. 2008. URL: https://www.google.com.ua/amp/s/www.f1news.ru/amp/tech/44983.shtml (дата звернення 22.02.2021).
Пит-стоп. 2019. URL: https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Пит-стоп (дата звернення 22.02.2021).
Балабин И.В., Балабин О.И., Чабунин И.С. Разработка концептуальной модели зимней всепогодной безопасной автомобильной шины. Известия высших учебных заведений. Машиностроение. 2019. № 6, С. 3–11.
Осадчий В.І., Бабіченко В.М., Температура повітря на території України в сучасних умовах клімату. Укр. геогр. журн. 2013. №4. С. 32-39.
Евзович В.Е., Райбман П.Г. Автомобильные шины, диски и ободья. М.: Автополис – плюс. 2010. 144с.
Колбасов А.Ф., Ткаченко В.П. Изменение давления в шинах легковых автомобилей при изменении температуры. Современные наукоемкие технологии. 2010. № 6. С. 48-51.
Ларин А.А., Баранник И.М. Исследование формирования теплового состояния пневматических шин в процессе стационарного качения. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Динамiка та міцність машин. 2011. 1. - Випуск 63. С. 64-78.
Дмитрієв Д.О., Войтович О.А., Русанов С.А., Чурсов С.О. Стендові методи випробування шин автотранспорту. Вісник ХНТУ. 2019. №2. С. 39-47.
Соустова Л.И., Чуйко И.Ю. Определение коэффициента сцепления колеса с дорогой расчетно-экспериментальным путем. Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2019. №2. С. 68-77.
Гергенов С.М., Корчагин В.А., Дарханов Ж.В. Исследование сцепных свойств автомобильных шин. Ползуновский альманах. 2015. №2. С. 91-95.
References (transliteration)
Peregon V.А., Karpenko V.А., Pozdnyakova E.I., Levchenko А.N., Zagorodnij А.А., Barannik I.M., Koryak А.А. (2017) Kolebaniya i vibroakustika avtomobil’noj shiny’ [Vibrations and vibroacoustics of a car tire]. Kharkov [in Russian].
Vojtovich O.A., Tkach V.A. (2017) Vplyv tisku v shinax na bezpeku avtotransportu [Influence of tire pressure on vehicle safety]. Vіsnyk KhNTU. №4. 33-38.
Kohanenko V.B., Sokolov L.N., Barkalov V.G. (2013) Vliyanie raboty treniya avtomobil'noj shiny na raskhod topliva avtomobilya [Influence of the friction work of a car tire on the fuel consumption of a car]. Pozharnaya bezopasnost': problemy i perspektivy. 76-81.
Knoroz V.I. (1976) Rabota avtomobil`noj shiny` [Work of car tire]. Moscow [in Russian].
Texnika F-1: termochexly` [Equipment F-1: Thermal covers] Retrieved from: https://www.google.com.ua/amp/s/www.f1news.ru/amp/tech/44983.shtml (accessed: 22.02.2021).
Pit-stop [Pit-stop] Retrieved from: https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Пит-стоп (accessed: 22.02.2021).
Balabin I.V., Balabin O.I., Chabunin I.S. (2019) Razrabotka konceptual`noj modeli zimnej vsepogodnoj bezopasnoj avtomobil`noj shiny` [Development of a conceptual model of a winter all-weather safe car tire]. Izvestiya vy`sshix uchebny`x zavedenij. Mashinostroenie. 6. 3-11. [in Russian]
Osadchij V.І., Babіchenko V.M. (2013) Temperatura povіtrya na teritorії Ukraїni v suchasnix umovax klіmatu [Air temperature on the territory of Ukraine in modern climate conditions]. Ukr. geogr. zhurn. 4. 32-39. [in Ukrainian]
Evzovich V.E., Rajbman P.G. (2010) Avtomobil`ny`e shiny`, diski i obod`ya [Car tires, rims and rims]. Moscow [in Russian].
Kolbasov A.F., Tkachenko V.P. (2010) Izmenenie davleniya v shinax legkovy`x avtomobilej pri izmenenii temperatury` [Change in tire pressure of passenger cars with temperature changes] Sovremenny`e naukoemkie texnologii. 6. 48-51. [in Russian].
Larin A.A., Barannik I.M. (2011) Issledovanie formirovaniya teplovogo sostoyaniya pnevmaticheskix shin v processe stacionarnogo kacheniya [Investigation of the formation of the thermal state of pneumatic tires in the process of stationary rolling] Vіsnyk Naczіonal`nogo texnіchnogo unіversitetu «XPІ». Serіya: Dinamika ta mіcznіst` mashin. 1. 63. 64-78.
Dmitrіev D.O., Vojtovich O.A., Rusanov S.A., Chursov S.O. (2019) Stendovі metodi viprobuvannya shin avtotransportu [Bench methods of testing tires of motor vehicles]. Vіsnyk XNTU. 2. 39-47.
Soustova L.I., Chujko I.Yu. (2019) Opredelenie koe`fficienta scepleniya kolesa s dorogoj raschetno-e`ksperimental`ny`m putem [Determination of the coefficient of adhesion of a wheel to the road by calculation and experiment] Sovremenny`e texnologii. Sistemny`j analiz. Modelirovanie. 2. 68-77.
Gergenov S.M., Korchagin V.A., Darxanov Zh.V. (2015) Issledovanie scepny`x svojstv avtomobil`ny`x shin [Investigation of the grip properties of automobile tires]. Polzunovskij al`manax. 2. 91-95.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Автомобільний транспорт
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.