Дослідження факторів, що впливають на ефективність роботи міського громадського транспорту
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2021.48.0.45Ключові слова:
пасажирські перевезення, громадський транспорт, оптимальна пасажиромісткість, інтервал руху, час очікуванняАнотація
Проблема. На сьогодні не існує універсального підходу до оцінювання ефективності функціонування міського громадського транспорту, і для оцінювання витрат на експлуатацію громадського транспорту та якості обслуговування пасажирів використовуються різні методи. Це робить актуальним розроблення цільової функції, яка б слугувала альтернативою наявним та дозволила б оцінити витрати перевізника та пасажирів і знайти баланс між інтересами цих сторін перевізного процесу. Таку альтернативну функцію можна використовувати для організації пасажирських перевезень, удосконалення управління транспортними підприємствами та оптимізації їхніх витрат. Це завдання є актуальним, оскільки нова цільова функція дасть змогу вдосконалити методи організації роботи громадського транспорту в містах та підвищити якість транспортного обслуговування міського населення. Мета. Новий підхід до оптимізації витрат на роботу громадського транспорту потрібно перевірити на придатність для використання в плануванні транспортного обслуговування пасажирів та організації роботи підприємств перевідників. Методологія. Розроблена цільова функція була отримана внаслідок аналізу економічних та соціальних факторів, що впливають на ефективність роботи міського громадського транспорту. Результати. Використання розробленої функції дозволяє знайти оптимальні значення складових витрат пасажира громадського транспорту та перевізника. Оригінальність. Отримана функція дозволяє зменшити витрати від неоптимального використання місткості транспортних засобів громадського транспорту, неоптимального призначення транспортних засобів на маршрути та нераціональної організації їхньої роботи. Практичне значення. Результати дослідження уточнюють керовані та некеровані фактори, що впливають на роботу системи громадського транспорту.
Посилання
Скирковский С.В. Совершенствование системы управления городским пассажирским транс-портом. Наука – образованию, производству, экономике: Материалы междунар. науч.-техн. конф. Т. 1. Минск: Технопринт, 2003. С. 261–265.
Курбатов В.И. Математические методы соци-альных технологий. Москва, 1998. 256 с.
Ponte C., Melo H.P., Caminha C., Andrade J.S. Furtado V. Traveling heterogeneity in public transportation. EPJ Data Sci. 2018. Vol. 7:42. DOI: https://doi.org/10.1140/epjds/s13688-018-0172-6.
Schwanen T., Pereira M. Commute time in Brazil (1992–2009): differences between metropolitan areas, by income levels and gender. IPEA Discus-sion paper 1813a. URL: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1813a.pdf (last accessed: 07.04.2021).
Adra N., Michaux J.L., Michel A. Analysis of the load factor and the empty running rate for road transport. Report INRETS-LTE 0419. Bron: AR-TEMIS, 2004. 66 p.
Правила автомобильных перевозок пассажи-ров: постановление Совета Министров Рес-публики Беларусь от 30 июня 2008 г. № 972 «О некоторых вопросах автомобильных пере-возок пассажиров». Минск: Нац. реестр право-вых актов Республики Беларусь, 2008. № 186, 5/28040; 2009, № 105, 5/29628.
Newman P., Kenworthy J. Peak Car Use: Under-standing the Demise of Automobile Dependence. World Transport Policy and Practice. 2011. Vol. 17. No. 2. P. 31–42.
Скирковский С.В. Повышение эффективности городских перевозок пассажиров. Вест. Бело-русского гос. ун-та транспорта: Наука и транспорт. 2006. № 1–2. С. 97–101.
Скирковский С.В. Седюкевич В.Н., Пегин П.А. Методика повышения эффективности перево-зок пассажиров городским маршрутизирован-ным транспортом. Интеллект. Инновации. Ин-вестиции. 2017. № 1. С. 69–77.
Bast H., Delling D., Goldberg A., Müller-Hannemann M., Pajor T., Sanders P., Wagner D., Werneck R.F. Route planning in transportation networks. Algorithm engineering. 2016. P. 19–80.
Principles of Bus Service Planning. Dunblane: Alan Howes Associates, 2011. URL: http://www.alanhowesworld.com/Files/Principles%20of%20Bus%20Service%20Planning.pdf (last accessed: 07.04.2021).
References
Skirkouski S. V. (2003). Sovershenstvovanie siste-my upravlenija gorodskim passazhirskim transportom [Improving the management system of urban passenger transport]. Science – educa-tion, production, economy: Materials of Int. sc.-tech. conf. Vol. 1 (Minsk, Tekhnoprint). P. 261–265 [in Russian].
Kurbatov V. I. (1998). Matematicheskie metody social'nyh tehnologij [Mathematical methods of social technologies]. Moscow. 256 p. [in Russian].
Ponte C., Melo H.P., Caminha C., Andrade J.S. Furtado V. (2018). Traveling heterogeneity in pub-lic transportation. EPJ Data Sci. Vol. 7:42. DOI: https://doi.org/10.1140/epjds/s13688-018-0172-6.
Schwanen T., Pereira M. (2013) Commute time in Brazil (1992–2009): differences between metro-politan areas, by income levels and gender. IPEA Discussion papers. Paper number 1813a. Re-trieved from: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1813a.pdf (last accessed: 07.04.2021).
Adra N., Michaux J.L., Michel A. (2004) Analysis of the load factor and the empty running rate for road transport. Report INRETS-LTE 0419. Bron: ARTEMIS.
Pravila avtomobil'nyh perevozok passazhirov [Rules for automobile passenger transportation]: The Order of the Council of Ministers of the Re-public of Belarus on June 30, 2008 № 972 «On some issues of road passenger transportation». NATs register of legal acts of the Republic of Bela-rus, 2008. № 186, 5/28040; 2009. № 105, 5/29628 [in Belarussian].
Newman P., Kenworthy J. (2011). Peak Car Use: Understanding the Demise of Automobile De-pendence. World Transport Policy and Practice. Vol. 17. No. 2. P. 31–42.
Skirkouski, S.V. (2006). Povyshenie effektivnosti gorodskih perevozok passazhirov [Improving the efficiency of urban passenger transportation]. Bul-letin of the Belarusian State University of Transport: Science and transport. Vol. 1–2. P. 97–101 [in Russian].
Skirkouski S.V., Sedzyukevich V.N., Pegin P.A. (2017). Metodika povyshenija effektivnosti perevozok passazhirov gorodskim marshrutiziro-vannym transportom [The method to improve the efficiency of urban public transport]. Intelligence. Innovations. Investment. Vol. 1. P. 69–77 [in Rus-sian].
Bast H., Delling D., Goldberg A., Müller-Hannemann M., Pajor T., Sanders P., Wagner D., Werneck R.F. (2016). Route planning in transpor-tation networks. Algorithm engineering. P. 19–80.
Principles of Bus Service Planning. (2011). Alan Howes Associates. Dunblane: AHA. Retrieved from: http://www.alanhowesworld.com/Files/ Princi-ples%20of%20Bus%20Service%20Planning.pdf (last accessed: 07.04.2021).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Автомобільний транспорт
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.