Оцінка підвищення eнергоефективності автомобілів при раціональному зниженні потужності двигунів
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2022.51.0.03Ключові слова:
енергоефективність,, автомобіль, двигун внутрішнього згоряння, аеродинамічний опір, витрата паливаАнотація
Проблема. Тенденція до зменшення робочого об'єму двигунів внутрішнього згоряння, що намітилася останніми роками у світовому автомобілебудуванні, обумовлена необхідністю покращення екологічної обстановки та енергоефективності автомобільного транспорту. Мета. Метою дослідження є підвищення енергоефективності автомобілів шляхом раціонального зменшення максимальної ефективної потужності двигуна. Методологія. У роботі вокористано метод парціальних прискорень, реалізованого в мобільному реєстраційно-вимірювальному комплексі, що дозволило авторам отримати удосконалену формулу для розрахунку сили аеродинамічного опору. А також проведені експериментальні дослідження аеродинаміки автомобіля. Результати. У статті наведено результати досліджень авторів, що дозволили довести можливість зменшення потужності ДВЗ при збереженні заданої максимальної швидкості та заданого рівня показників динамічних властивостей автомобілів. Оригінальність. Визначено взаємозв'язок між ступенем використання максимальної потужності двигуна та відносною зміною ефективної питомої витрати палива карбюраторного бензинового двигуна з безпосереднім упорскуванням бензину та дизеля. Практична цінність. Виконані на прикладі автомобіля ЗАЗ-1103 «Славута» розрахунки показали, що раціональне зниження ефективної потужності дозволяє для КБД на 9,5% знизити витрату палива, а для двигуна з безпосереднім упорскуванням бензину та дизелів, це призводить до збільшення витрати палива на 6,7% та 20,3% відповідно.
Посилання
Бухарин, Н. А., Прозоров, В. С., & Щукин, М. М. (1973). Автомобили. Конструкция, нагрузочные режимы, рабочие процессы, прочность агрегатов автомобиля. Ленинград. Buharin, N. A., Prozorov, V. S., & Shchukin, M. M. (1973). Avtomobili. Konstrukciya, nagruzochnye rezhimy, rabochie processy, prochnost' agregatov avtomobilya. [Vehicles. Design, load conditions, work processes, strength of vehicle components]. Leningrad. [in Russian]
Гащук, П. М. (1992) Энергетическая эффективность автомобиля. Львов. Gashchuk, P.M. (1992) Energeticheskaya effektivnost' avtomobilya. [Vehicle's Energy Efficiency]. L'vov. [in Russian]
Евсеев, П. П. (2006) Некоторые вопросы энергетики автомобиля. Киев. Evseev, P. P. (2006). Nekotorye voprosy energetiki avtomobilya. [Some issues of vehicle's energy]. Kiev. [in Russian]
Подригало, М. А., Абрамов, Д. В., Тарасов, Ю. В., & Ефимчук, В. М. (2015) Энергетическая экономичность автомобиля и критерии ее оценки. Вісник національного технічного університету «ХПІ». Серія: автомобіле- та тракторобудування, 10 (1119), 28-37. Podrigalo M. A., Abramov D. V., Tarasov YU. V., Efimchuk V. M. (2015) Energeticheskaya ekonomichnost' avtomobilya i kriterii eyo ocenki. [The energy efficiency of the vehicle and the criteria for its evaluation]. Vіsnik nacіonal'nogo tekhnіchnogo unіversitetu «HPІ». Serіya: avtomobіle- ta traktoro-buduvannya, 10 (1119), 28-37. [in Russian]
Podrigalo, M., Klets, D., Podrigalo, N., Abramov, D., Tarasov, Y., Kaidalov, R., Gat’ko, V., Mazin, A., Litvinov, A., & Barun, M. (2017) Creation of the energy approach for estimating automobile dynamics and fuel efficiency. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (89)), 58–64. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.110248
Podrigalo, M., Bogomolov, V., Kholodov, M., Koryak, A., Turenko, A., Kaidalov, R., ... & Khodyriev, S. (2020) Energy Efficiency of Vehicles with Combined Electromechanical Drive of Driving Wheels (2020-01-2260). SAE Technical Paper. https://doi.org/10.4271/2020-01-2260.
Podrigalo, M., Kholodov, M., Baitsur, M., Podrigalo, N., Koryak, A., Abramov, D., & Boboshko, O. (2021) Methods of Evaluating the Efficiency and Vibration Stability of Vehicles with Internal Combustion Engine (2021-01-1025). SAE Technical Paper. https://doi.org/10.4271/2021-01-1025.
Бах А. Н., Бернштейн-Коган С. В., ... & Вейс А. Л. (1927) Техническая энциклопедия. Bah A. N., Bernshtejn-Kogan S. V., ... & Vejs A. L. (1927) Tekhnicheskaya enciklopediya. [Technical Encyclopedia]. [in Russian]
Jante, A. (1952) Kraftfahrt-Mechanik. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/978311 2322987
Михайловский, Е. В. (1973) Аэродинамика автомобиля. Москва. Mihajlovskij, E. V. (1973) Aerodinamika avtomobilya. [Vehicle aerodynamics] Moscow. [in Russian]
Gross, D. S., & Sekscienski, W. S. (1967) Some problems concerning wind tunnel testing of automotive vehicles. SAE Transactions, 593-607. https://doi.org/10.4271/660385
Goetz, H. (1971) The influence of wind tunnel tests on body design, ventilation, and surface deposits of sedans and sport cars. SAE Transactions, 854-872. https://doi.org/10.4271/710212
Oda, N., & Hoshino, T. (1974) Three-dimensional airflow visualization by smoke tunnel. SAE Transactions, 3187-3201. https://doi.org/10.4271/741029
Hucho, W. H., Janssen, L. J., & Schwartz, G. (1975) The wind tunnel's ground plane boundary layer-Its interference with the flow underneath cars. SAE Transactions, 380-389. https://doi.org/ 10.4271/750066
Hucho, W. H. (Ed.). (1987) Aerodynamics of road vehicles: from fluid mechanics to vehicle engineering. Elsevier.
Артемов, Н. П., Лебедев, А. Т., Подригало, М. А., Полянский, А. С., Клец, Д. М., Коробко, А. И., & Задорожняя, В. В. (2012) Метод парциальных ускорений и его приложения в динамике мобильных машин. Харьков, (Монография). Artemov, N. P., Lebedev, A. T., Podrigalo, M. A., Polyanskij, A. S., Klec, D. M., Korobko, A. I., & Zadorozhnyaya, V. V. (2012) Metod parcial'nyh uskorenij i ego prilozheniya v dinamike mobil'nyh mashin. [The method of partial accelerations and its applications in the dynamics of mobile machines]. Kharkіv. (Monograph). [in Russian]
Тарасов, Ю. В. (2021) Наукові основи забезпечення технічного рівня автотранспортних засобів при проєктуванні та модернізації. Харківський національний автомобільно-дорожній університет. (Диссертация доктора наук). Tarasov, Yu. V. (2021) Naukovi osnovy zabezpechennia tekhnichnoho rivnia avtotransportnykh zasobiv pry proiektuvanni ta modernizatsii. [Scientific bases of ensuring the technical level of vehicles in the design and modernization]. Kharkiv National Automobile and highway University. (DSc dissertation). [in Ukrainian]
Ленин, И. М. (1969) Теория автомобильных и тракторных двигателей. Lenin, I. M. (1969) Teoriya avtomobil'nyh i traktornyh dvigatelej. [Theory of automobile and tractor engines]. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Автомобільний транспорт
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.