Визначення середньої крутильної жорсткості шин здвоєного автомобільного колеса при його взаємодії з поверхнею дорожнього покриття
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2022.51.0.02Ключові слова:
крутильна жорсткість, тиск в шині, жорсткість шини, подвійне колесо, здвоєне колесо, паралельні пружиниАнотація
Проблема. На даний час в науково-методичних рекомендаціях судово-експертних установ та в науково-технічній літературі відсутні універсальні методики щодо визначення параметрів гальмування вантажних багатовісних транспортних засобів, які мають колеса з подвійним ошинуванням, що впливає на результати складання висновків автотехнічної експертизи. Відсутність універсальних методик обумовлена складністю визначення дійсних гальмових, сил особливо при взаємодії шин здвоєних коліс з поверхнею дорожнього покриття. Мета. Обґрунтування методу визначення середньої крутильної жорсткості шин здвоєного автомобільного колеса при його взаємодії з поверхнею дорожнього покриття. Методологія. Прийняті в роботі підходи для досягнення поставленої мети базуються на теоретичних основах деформування пружних елементів, які розташовані паралельно один одному. Результати. Визначено рівняння, які дозволяють розрахувати величину середньої крутильної жорсткості шини для коліс, які мають подвійне, потрійне або четверне ошинування. Оригінальність. Результати проведеного дослідження дають загальне уявлення про вплив тиску в шинах здвоєного колеса на величину його середньої крутильної жорсткості. Практичне значення. Отримані результати можуть бути рекомендовані експертам автотехнікам при складанні висновку експертизи або експертного дослідження, а також результати дослідження можуть бути використані в навчальному процесі при підготовці фахівців галузі транспорт або механічної інженерії.
Посилання
Кнороз В.И., Кленников Е.В. (1976) Работа автомобильной шины. Knoroz V.Y., Klennykov E.V. (1976) Rabota avtomobyl'noy shyni [The operation of a car tire]. [in Russian].
Мачковский Г.И., Гербурт-Гейбович Г.П. (1959) Сцепление колеса автомобиля с дорогой и безопасность движения. Научно-техническое издательство министерства автомобильного транспорта и шоссейных дорог РСФСР. Москва. Machkovskyi H.Y. & Herburt-Heibovych H.P. (1959) Stseplenye kolesa avtomobylia s dorohoi y bezopasnost dvyzhenyia [Road grip and traffic safety]. Nauchno-tekhnycheskoe izdatelstvo mynysterstva avtomobylnoho transporta y shosseinikh doroh RSFSR. Moskva [in Russian].
Olmos L. & Alvarez-Icaza L. (2005) Optimal emergency vehicle braking control based on dynamic friction model. Journal of Applied Research and Technology, 1 (1), 15-26.
Pacejka H.B. (2006) Tyre and Vehicle Dynamics: Second edition. Delft University of Technology, Netherlands.
Левин М.А., Фуфаев Н.А. (1989) Теория качения деформируемого колеса. Москва. Наука. Levyn M.A., Fufaev N.A. (1989) Teoryya kachenyya de-formyruemoho kolesa [Theory of rolling of a deformable wheel]. Moscov. Nauka. [in Russian].
Samuel K. Clark (1971) Mechanics of Pneumatic Tires : Monograph.
Samuel K. Clark (1981) Mechanics of Pneumatic Tires. U.S. Government Printing Office.
Koutny F. (2007) Geometry and mechanics of pneumatic tires. Zlin, CZE.
Alan N. Gent & Joseph D. (2006) Walter The Pneumatic Tire. The University of Akron.
Yu M., Wu G., Kong L., Tang Y. (2017) Tire-Pavement Friction Characteristics with Elastic Properties of Asphalt Pavements. Applied Sciences. 7 (11). 1123. https://doi.org/10.3390/app7111123
Ervin R.D. (1975) Mobile Measurement of Truck Tire Traction, Highway Safety Research Institute, University of Michigan.
Wong J.Y. (2001) Theory of Ground Vehicles. Carleton University Ottawa, Canada
Kamoulakos A. & Kao B.G., (1996) Transient response of a rotating tire under multiple impacts with a road bump using PAM-SHOCK, Proceedings of International Conference on High Performance Computing in Automotive Design.
Mousseau C.W., Hulbert G.M. and Clark S.K., (1995) On the modeling of tires for the prediction of automotive durability loads”, 14th IAVSD symposium, Ann Arbor, U.S.A.
Oertel Ch., (1996) On modeling contact and friction – calculation of tyre response on uneven roads, 2nd International Colloquium on Tyre Models for Vehicle Dynamic Analysis, 289-302.
Leontiev D. & Don E. (2016) Specifics of automobile dual wheels interaction with the supporting surface. Automobile Transport, (39), 74. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2016.39.0.74
Леонтьєв Д.М. (2021) Теоретичні основи гальмування багатовiсних транспортних засобiв з електропневматичною гальмовою системою. Дисертація. Харкiв. Leontiev D.M. (2021) Teoretychni osnovy halmuvannia bahatovisnykh transportnykh zasobiv z elektropnevmatychnoiu halmovoiu systemoiu [Theoretical basics of braking multi-axle vehicles with an electropneumatic braking system]: Dissertation. Kharkiv. [in Ukrainian].
Костин В. (2019) На восьми колесах. История про сдвоенные колеса для легковушек: они выпускались серийно, и их можно было купить. Режим доступа: https://motor.ru/stories/na-vosmi-kolesakh.htm. Kostyn V. (2019) Na vosmi kolesah. Istoriya pro sdvoennye kolesa dlya legkovushek: oni vypuskalis serijno, i ih mozhno bylo kupit. [in Russian].
Rettenmaiereneur O. (2020) Shipyard transporters. TII Sales Transporter Industry International Sales GmbH & Co. KG products and markets, TII GROUP at a glance, Germany.
Балакина Е.В., Зотов Н.М. (2011) Устойчивость движения колесных машин: Монография. Balakyna E. V., Zotov N. M. (2011) Ustoychyvost' dvyzhenyya kolesnіkh mashyn: Monohrafyya [Stability of movement of wheeled vehicles]. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Автомобільний транспорт
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.