Аналіз механізму бокового зіткнення автомобілів

Автор(и)

  • Владислав Шаповаленко Харківський основний машинобудівний фаховий коледж, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-5770-0740

DOI:

https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2023.53.0.01

Ключові слова:

пасивна безпека, ДТП, статистика ДТП, EuroNCAP, NHTSA, зона деформації, травматизм

Анотація

Проблема. У всьому світі автомобільні аварії є основною причиною смерті, в них гине 1,2 млн лю-дей, незважаючи на покращення автомобільної безпеки, прогнози вказують на те, що смертність від ДТП значно зросте до 2030 року через збіль-шення кількості автомобілів. Така тенденція ви-магає підвищення пасивної безпеки в конструкції автомобілів. Також потрібно з цими факторами розглядати найпопулярніші сегменти автомобі-лів SUV, які під час ДТП створюють більш небез-печні наслідки при боковому ударі враховуючи масово-габаритних параметрів. Мета. Прове-дення аналізу механізму бокового зіткнення авто-мобілів різних масово-габаритних параметрів. Враховуючи тенденції продажу автомобілів, ви-явлення найпопулярніших класів автомобілів в Україні як на ринку нових автомобілів так і на вторинному ринку, для подальшого виявлення проблем у тестуванні автомобілів за різними сертифікаційними протоколами. Методологія. Застосовані в роботі підходи до вирішення пос-тавлених задач базуються на використані ста-тистичних даних та порівняльному аналізу різних методологій, сертифікаційних протоколів. Ре-зультати. Враховуючи, що наукові дослідження фронтального удару представлені науковою спі-льнотою в найширшому вигляді. Дослідження бокового удару двох автомобілів являється на даний момент актуальним напрямком враховуючи світову тенденцію направлену на випуск автомо-білів сегменту SUV, які масово-габаритними па-раметрами перевершують легкові автомобілі. В ДТП з боковим ударом легкового автомобіля і позашляховика сегменту SUV ми отримаємо ве-лику різницю в висоті первинного удару, яка скла-дає 250 міліметрів. Тобто вся енергія удару в бокову час-тину легкового автомобіля прихо-диться не в брус безпеки, а вище на 250 мілімет-рів, що неминуче призведе до смертельного трав-мування водія та пасажира. Нажаль Європейсь-кий NCAP та Національне управління безпеки дорожнього руху США використовують рухомі бар’єри які схожі за масово-габаритними пара-метрами з середньостатистичним легковим ав-томобілем. Оригінальність. Отримані результа-ти аналізу механізму бокового зіткнення автомо-білів дають змогу по новому оцінити сучасну те-нденцію автомобільного ринку з точки зору паси-вної безпеки та зокрема проведення сертифіка-ційних тестів на боковий удар. Практична цін-ність. Отримані результати можна рекоменду-вати при вивченні конструктивних особливостей підготовки та проведення краш тестів.

Біографія автора

Владислав Шаповаленко, Харківський основний машинобудівний фаховий коледж, Україна

завідувач навчально-виробничою майстернею

Посилання

Національна поліція. / [Електроний ресурс]. — Режим доступу: https://www.npu.gov.ua/. Natsionalna politsiia [National police]. / [Elektronyi resurs]. Rezhym dostupu: https://www.npu.gov.ua/;

Державне агенство відновлення та розвитку ін-фраструктури України. / [Електроний ресурс]. — Режим доступу: https://restoration.gov.ua. Derzhavne ahenstvo vidnovlennia ta rozvytku infra-struktury Ukrainy [State Agency for Reconstruction and Development of Infrastructure of Ukraine]. / [Elektronyi resurs]. — Rezhym dostupu: https://restoration.gov.ua;

Міністерство розвитку громад, територій та ін-фраструктури України. / [Електроний ресурс]. — Режим доступу: https://mtu.gov.ua/. Ministerstvo rozvytku hromad, terytorii ta infrastruktury Ukrainy [Ministry of Development of Communities, Territo-ries and Infrastructure of Ukraine]. / [Elektronyi resurs]. — Rezhym dostupu: https://mtu.gov.ua/;

Державна службу України з безпеки на транспо-рті. / [Електроний ресурс]. — Режим доступу: https://dsbt.gov.ua/ Derzhavna sluzhbu Ukrainy z bezpeky na transporti [The State Service of Ukraine for Transport Safety]. / [Elektronyi resurs]. — Rezhym dostupu: https://dsbt.gov.ua/;

National Highway Traffic Safety Administration. / [Електроний ресурс]. — Режим доступу: https://www.nhtsa.gov/;

Department for Transport (2021), Reported road casualties Great Britain, provisional results: 2020, Department for Transport, United Kingdom, https://www.gov.uk/government/statistics/reported-road-casualties-great-britain provisional-results-2020/reported-road casualties-great-britain-provisional-results-2020 (accessed 5 December 2021);

NHTSA (2021), "Early Estimate of Motor Vehicle Traffic Fatalities in 2020", Traffic Safety Facts: Crash Stats, National Highway Traffic Safety Ad-ministration, U.S. Department of Transportation, https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/813115;

Qureshi, A. I. et al. (2020), "Mandated societal lock-down and road traffic accidents", Accident Analysis and Prevention, Vol. 146, 105747, https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105747;

Vandoros, S. and F. Papailias (2021), “Empty Streets, Speeding and Motor Vehicle Collisions during Covid-19 Lockdowns: Evidence from Northern Ire-land” MedRxiv, https://doi.org/10.1101/2021.01.03.21249173;

Autoconsulting. / [Електроний ресурс]. — Режим доступа: https://autoconsulting.ua/news;

R. Ibanez, E. Abisset-Chavanne, A. Ammar, D. Gonzalez, E. Cueto, A. Huerta, J.L. Duval, F. Chinesta, (2018) A multidimensional data-driven sparse identification technique: the sparse proper generalized decomposition, Complexity, 5608286;

Safety Wissen, February 2019, European Car Assessment Programme (EuroNCAP), available https://www.safetywissen.com/#/requirement/ ;

Александров Є. Є., Александрова Т. Є., Моргун Я. Ю., Холодов, М. П., Ярита, О. О., Шаповаленко В. О. (2023). До питання декомпозиції математич-них моделей збуреного руху складних дискретно – континуальних динамічних систем. Автомобі-льний транспорт, (52), 41–53. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2023.52.0.05. Aleksandrov E., Aleksandrova T., Morgun Ya., Kholodov, M., Yaryta, O., Shapo-valenko V. (2023) Do pytannia dekompozytsii ma-tematychnykh modelei zburenoho rukhu skladnykh dyskretno – kontynualnykh dynamichnykh system. [To the issue of decomposition of mathematical models of disturbed motion of complex discrete-continuous dynamic systems] Automobile Transport, (52), 41–53.;

Ярита О.О., Шаповаленко В.О. (2022). Аналіз адаптивних підвісок та їх вплив на пасивну без-пеку автомобіля НТУ ХПІ. Iaryta O.O., Shapovalenko V.O. (2022). Analiz adaptyvnykh pidvisok ta yikh vplyv na pasyvnu bezpeku avtomobilia NTU KhPI. [Analysis of adaptive sus-pensions and their impact on the passive safety of a car] Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series: Automobile and tractor construction No. 2 (2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-05

Як цитувати

Шаповаленко, В. (2024). Аналіз механізму бокового зіткнення автомобілів. Автомобільний транспорт, (53), 5–12. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2023.53.0.01

Номер

Розділ

АВТОТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ