Щодо питання аквапланування та взаємодії автомобільної шини з поверхнею дорожнього покриття через шар води

Автор(и)

  • Андрій Фролов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25, Україна http://orcid.org/0000-0002-3868-4511
  • Дмитро Леонтьєв Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна http://orcid.org/0000-0003-4255-6317
  • Євген Дон Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-1508-8397

DOI:

https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2023.53.0.04

Ключові слова:

аквапланування, автомобільне колесо, дорожнє покриття, шина, реалізоване зчеплення, коефіцієнт зчеплення

Анотація

Проблема. Процес взаємодії пневматичної шини автомобільного колеса з поверхнею дорожнього покриття, яке вкрите шаром води, впливає на безпеку дорожнього руху транспортного засобу, тому оцінка впливу ефекту аквапланування при написанні висновків автотехнічної експертизи є актуальним напрямком дослідження. Дослідження ефекту аквопланування дозволить зробити об’єктивний аналіз та сформувати не суб’єктивні висновки судовим експертам та спеціалістам автомобільної галузі. Мета. Метою роботи є визначення конструктивних параметрів та експлуатаційних особливостей пневматичної шини, а також швидкості руху транспортного засобу на процес взаємодії шини автомобільного колеса з поверхнею дорожнього покриття, яке вкрите шаром води. Методологія. Підходи, що прийняті в роботі для рішення поставлених цілей, базуються на теорії аквапланування, теорії взаємодії пневматичної шини з поверхнею дорожнього покриття, теорії автомобіля та законах теоретичної механіки. Результати. Отримані результати дослідження у вигляді аналізу дають змогу оцінити вплив ефекту аквапланування пневматичної шини на безпеку дорожнього руху. Встановлено, що товщина шару води впливає на умови виконання вимог встановлених правилами дорожнього руху, оскільки зменшення висоти рисунку протектори шини призводить до не стабільного контакту шини з поверхнею дорожнього покриття. Оригінальність. Результати дослідження надали можливість отримати уявлення про вплив конструктивних параметрів шин на безпеку дорожнього руху з точки зору формування висновків автотехнічної експертизи. Практичне значення. Отримані результати можуть бути рекомендовані судовим експертам при написанні висновків експерта та експертного дослідження

Біографії авторів

Андрій Фролов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25

PhD, ассистент кафедри автомобілів ім. А. Б. Гредескула, провідний науковий співробітник, судовий експерт

Дмитро Леонтьєв, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

д.т.н., проф., професор кафедри автомобілів ім. А. Б. Гредескула

Євген Дон, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

к.т.н., доцент кафедри автомобілів ім. А. Б. Гредескула

Посилання

Spitzhüttl F., Goizet F., Unger T. and Biesse F. (2020) The real impact of full hydroplaning on driving safety. Accid. Anal. Prev., 138, 105458, https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105458

Das S., Dutta A., Dey K., Jalayer M. and Mudgal A. (2020) Transportation Research Interdisciplinary Perspectives Vehicle involvements innhydroplaning crashes : Applying interpretable machine learning” Transp. Res. Interdiscip. Perspect., 6, 100176., https://doi.org/10.1016/j.trip.2020.100176

Mounce J. M. and Bartoskewitz R. (1993) Hydroplaning and Roadway Tort Liability Transp. Res. Rec., 1401, 117-124.

Arto J. Niskanen & Ari J. Tuononen (2014) Three 3-axis accelerometers fixed inside the tyre for studying contact patch deformations in wet conditions, Vehicle System Dynamics, 52:sup1, 287-298, https://doi.org/10.1080/00423114.2014. -898777

Jung H. C., Jung M. D., Jeong K. M., and Lee K. (2020) Verification of Tire Hydroplaning Phenomenon Using Coupled FSI Simulation by CFD and FEM. Open J. Appl. Sci., 10(07), 417-431, https://doi.org/10.4236/ojapps.2020.107029

Fichtinger A., Edelmann J., Plöchl M. and Höll M. (2021) Aquaplaning Detection Using Effect-Based Methods: An Approach Based on a Minimal Set of Sensors, Electronic Stability Control, and Drive Torques" IEEE Vehicular Technology Magazine, 16(3), 20-28, https://doi.org/10.1109/MVT.2021.3085536

Fichtinger A., Bárdos Á., Szalay Z., Edelmann J., Plöch M. (2022) Pneumatic Tyre Aquaplaning: an Experimental Investigation on Manifestations and Influences of Appearance. Acta Polytechnica Hungarica, 19(9), 45-65. https://doi.org/10.12700/APH.19.9.2022.9.3

Frič Jindřich, Jakub Motl, Roman Mikulec, Pavlína Moravcová, Kateřina Bucsuházy, (2020) Aquaplaning-preventing Device Based on Blowing a Wet Road with a Stream of Air, Transportation Research Procedia, 44, 290-296. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.02.040

Oleksandr Rieznik, Shilin Yang, Andrii Bieliatynskyi, Meiyu Shao, Mingyang Ta (2023) Research of porous asphalt concrete application on highway sections with the increased aquaplaning danger level, The Baltic journal of road and bridge engineering, 18(3), 27-49. https://doi.org/10.7250/bjrbe.2023-18.607

Allbert, B.J. (1968) Tires and Hydroplaning. SAE Paper 680140.

Alina Burlacu, Carmen Răcănel, Adrian Burlacu (2018) Preventing aquaplaning phenomenon through technical solutions, Građevinar, 12, 1057 – 1064. https://doi.org/10.14256/JCE.1578.2016

Herrmann, R.S. (2008) Simulationsmodell zum wasserabfluss- und aquaplaning-verhalten auf fahrbahnoberflachen, PhD Thesis, Stuttgart University.

Tudose, T. (2013) Genetic characteristics and spatial-temporal manifestations of heavy rainfall and maximum yearly intensity in the north-western part of Romania, Phd Thesis, Cluj Napoca, Romania.

Wolff, A. (2013) Simulation of Pavement Surface Runoff using the Depth-Averaged Shallow Water Equations, PhD Thesis at Stuttgart University.

Burlacu, F.A (2014): The influence of road characteristics on road safety, PhD Thesis at Technical University of Civil Engineering Bucharest.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-05

Як цитувати

Фролов, А., Леонтьєв, Д., & Дон, Є. (2024). Щодо питання аквапланування та взаємодії автомобільної шини з поверхнею дорожнього покриття через шар води. Автомобільний транспорт, (53), 29–36. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2023.53.0.04

Номер

Розділ

БЕЗПЕКА ДОРОЖНЬОГО РУХУ