Аналіз безпеки руху на дорогах Харківської області в період воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2024.54.0.04Ключові слова:
дорожній рух, безпека дорожнього руху, дорожньою-транспортні пригоди, умови військового стану, коефіцієнт тяжкості, розподіл ДТПАнотація
Проблема. Функціонування автомобільного транспорту в регіонах, де спостерігаються тривалі збройні конфлікти пов’язано з додатковїти ризиками для безпеки дорожнього руху. Ступінь впливу додаткових факторів небезпеки може бути досліджено шляхом аналізу статистики ДТП в такому регіоні. Мета. Метою роботи є дослідження впливу умов військового стану на показники безпеки дорожнього руху в Харківській області України шляхом порівняння статистичних даних аварійності та смертності на дорогах внаслідок ДТП. Методологія. Для досягнення поставленої мети в роботі використовуються методи статистичного аналізу даних та побудови трендів, методи визначення відносних показників тяжкості ДТП. Результати. В результаті аналізу статистичних даних ДТП у Харківській області був отриманий розподіл показників аварійності за період з 2019 по 2023 роки, що дозволило виявити суттєві їх відмінності в період воєнного стану порівняно з попередніми періодами. Зокрема встановлено, що при зниженні загальної кількості ДТП відбулося зростання тяжкості наслідків ДТП. Ця закономірність була підтверджена шляхом аналізу відносних показників тяжкості ДТП. Виявлені відмінності у показниках аварійності та смертності на дорогах Харківської області у 2023 році порівняно з періодами до початку військових дій говорять про зміну умов дорожнього руху. Оригінальність. В роботі було досліджено питання впливу умов військового стану на безпеку дорожнього руху на прикладі Харківської області України. В результаті було встановлено ступінь впливу факторів ризику, що виникли в результаті розгортання збройним конфлікту, на підвищення рівня небезпеки для учасників дорожнього руху. Практичне значення. Отримані результати можуть бути використані для планування та реалізації заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху на автомобільних дорогах в регіонах, які є зоною тривалих збройних конфліктів.
Посилання
Batyrgareieva, V., Kolodyazhny, M., & Netesa, N. (2023). War as a challenge to road safety: damage to society and the economy of Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies, 9(5), 48-56. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2023-9-5-48-56.
Centre for Democracy and Rule of Law. (2022). Road safety in Ukraine: Victories and new challenges in the context of War. Retrieved from https://cedem.org.ua/en/news/road-safety-in-ukraine/
Mohammed, Ali & Ambak, Kamarudin & Mosa, Ahmed & Syamsunur, Deprizon. (2019). A Review of the Traffic Accidents and Related Practices Worldwide. The Open Transportation Journal. 13. 65-83. https://doi.org/10.2174/1874447801913010065.
Stephen S. Jackson. (1958). The Military Looks at Traffic Safety. The Annals of the American Academy of Political and Social Science. 320, Highway Safety and Traffic Control, 113-121.
Luis Manuel, Rosa Sosa, Junaid A Bhatti. (2013). Road traffic injuries in conflict areas. Injury Prevention; 19:367. https://doi.org/10.1136/injuryprev-2012-040716.
Neelakantan A, Kotwal BA, Ilankumaran M. (2017). Determinants of injuries and Road Traffic Accidents amongst service personnel in a large Defence station. Medical Journal Armed Forces India; 73(3): 216-221. https://doi.org/10.1016/j.mjafi.2016.08.002.
Zhao, Tan & Huang, Jincai & Cheng, Guangquan & Chen, Chao & Shi, Jianmai. (2016). Maneuvering Route Safety Planning for Military Vehicles during Wartime. MATEC Web of Conferences. 81. 02005. https://doi.org/10.1051/matecconf/20168102005.
Duric P, Peek-Asa C. (2008). Economic sanctions, military activity, and road traffic crashes in Vojvodina. Serbia. Inj Prev. 14(6): 372-6. https://doi.org/10.1136/ip.2008.019240.
Mustapha Amoadu, Edward Wilson Ansah, Jacob Owusu Sarfo. (2023). Psychosocial work factors, road traffic accidents and risky driving behaviours in low-and middle-income countries: A scoping review. IATSS Research, 47(2), 240-250 https://doi.org/10.1016/J.IATSSR.2023.03.005.
Tova Rosenbloom, Amotz Perlman. (2016). Personal resilience, discipline and safety of military drivers. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 41, Part A. 66-73 https://doi.org/10.1016/j.trf.2016.04.003
Casey Coombs and Salah Ali Salah. (2023). The war on yemen’s roads. Retrieved from https://sanaacenter.org/files/The_War_on_Yemens_Roads.pdf
Даша Лобанок (2023, 12 Травня). Харків: населення та демографічні зміни з початком повномасштабної війни. Ґвара Медіа. https://gwaramedia.com/yak-zminilosya-naselennya-harkova-z-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya/. Dasha Lobanok (2023, 12 Travnia). Kharkiv: naselennia ta demohrafichni zminy z pochatkom povnomasshtabnoi viiny. Gvara Media. [in Ukrainian].
Farchi, S., Molino, N., Giorgi Rossi, P. et al. (2006). Defining a common set of indicators to monitor road accidents in the European Union. BMC Public Health. 6, 183 https://doi.org/10.1186/1471-2458-6-183
Eboli, Laura & Forciniti, Carmen & Mazzulla, Gabriella. (2020). Factors influencing accident severity: an analysis by road accident type. Transportation Research Procedia. 47. 449-456. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.03.120
Рябушенко О.В., Шевцов Д.С. (2022). Дослідження зміни показників аварійності та смертності в ДТП в місті Харкові після зниження обмеження швидкості руху транспортних засобів. Науково-прикладні аспекти автомобільної і транспортно-дорожньої галузей: матеріали VII міжнарод. наук.-прак. конф. 111-115. Riabushenko O.V., Shevtsov D.S. (2022). Doslidzhennia zminy pokaznykiv avariinosti ta smertnosti v DTP v misti Kharkovi pislia znyzhennia obmezhennia shvydkosti rukhu transportnykh zasobiv. Naukovo-prykladni aspekty avtomobilnoi i transportno-dorozhnoi haluzei: materialy VII mizhnarod. nauk.-prak. konf. Lutsk, 111-115. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Автомобільний транспорт
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.