Цикловий механічний коефіцієнт корисної дії моторно-трансмісійних установок транспортно-тягових машин
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2024.55.0.04Ключові слова:
моторно-трансмісійна установка, двигун внутрішнього згорання, маса, динамічний ККД, енергія, тертя, колінчатий вал, коливання, крутний моментАнотація
Проблема. При визначенні коефіцієнта корисної дії моторно-трансмісійних установок автомобіля та тракторів необхідно враховувати не тільки втрати на в’язке та сухе тертя, але також і втрати, зумовлені циркуляцією у трансмісії потенційної та кінетичної енергії, які є результатом використання в моторно-трансмісійних установках двигунів внутрішнього згоряння. На даний час у відомих дослідженнях не враховані динамічні циклові втрати енергії у трансмісії, що не дозволяє точно оцінити цикловий коефіцієнт корисної дії. Мета. Мета полягає в тому, щоб визначити цикловий коефіцієнт корисної дії моторно-трансмісійних установок із двигунами внутрішнього згоряння з урахуванням циклового динамічного коефіцієнта корисної дії трансмісії автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння. Методологія. Прийняті в роботі підходи до вирішення поставленої мети базуються на теоретичних основах визначення динамічного коефіцієнта корисної дії, балансу робіт у моторно-трансмісійній установці автомобіля за один період коливань індикаторного крутного моменту, кутових швидкостей колінчастого валу за один період коливань крутного моменту. Результати. Визначено цикловий механічний коефіцієнт корисної дії моторно-трансмісійних установок колісних машин, що враховує втрати на розгін мас, що рухаються, з урахуванням нерівно-мірності крутного моменту, властивої двигунам внутрішнього згоряння. Визначено залежність в якій циклові коефіцієнти динамічних і пружних втрат рівні нулю, при коефіцієнті нерівномірності моменту, що крутить, рівному нулю, що характерно для електродвигунів. Оригінальність. Результати проведеної роботи дають загальне уявлення про пропорційність циклового динамічного коефіцієнта механічних втрат у трансмісії до коефіцієнту нерівномірності крутного моменту і різниці квадратів кругових частот коливань крутного моменту та власних (вільних) коливань вхідного валу трансмісії. Практичне значення. Отримані результати можуть бути рекомендовані при визначені збігу частот що приводить до резонансу, у якому різко зростають циклові коефіцієнти пружних і динамічних втрат
Посилання
Подригало Н. М. (2016) Концепція забезпечення ефективності і контролю функціональної стабільності моторно-трансмісійних установок транспортно-тягових засобів (Doctoral dissertation, Харківський національний автомобільно-дорожній університет). Podrygalo N. M. (2016) Concept of ensuring the efficiency and control of functional stability of motor-transmission units of transport and traction vehicles (Doctoral dissertation, Kharkiv National Automobile and Road University)
Podrigalo M.A. and Polyansky O.S. (2024) Dynamics of machines with elastic links on the example of cars and tractors. Monograph
Подригало Н. М. (2001) Обґрунтування та вибір структури і основних параметрів трансмісії модульних землерийно-транспортних та навантажувальних машин (PhD dissertation, Харківський національний автомобільно-дорожній університет). Podrygalo N. M. (2001) Justification and selection of the structure and main parameters of the transmission of modular earthmoving, transport and loading machines (PhD dissertation, Kharkiv National Automobile and Road University).
Podrigalo, M., Kholodov, M., Baitsur, M., Podrigalo, N., Koryak, A. et al., (2021) Methods of Evaluating the Efficiency and Vibration Stability of Vehicles with Internal Combustion Engine, SAE Technical Paper 2021-01-1025 https://doi.org/10.4271/2021-01-1025.
Sommerfeld, A. (1902) Beiträge Zum Dynamischen Ausbau Der Festigkeitslehe Physikal Zeitschr. 3, 266-271.
Sommerfeld, A. (1902) Beiträge Zum Dynamischen Ausbau Der Festigkeitslehe. Z. Vereines Deutscher Ingenieure. 46, 391-394.
Kononenko V. O. (1969) Vibrating Systems with a Limited Power Supply
Balthazar I.M. (2016) Nonlinear dynamic interactions and phenomena. Vibrating systems with limited power supply an emergent topic after Prof. Kononenko. Proceedings of the 5th International Conference on Nonlinear Dynamics. 4, 16-22.
Dantas M.I.H., Balthazar I.M. (2004) On Local Analysis of Oscillations of a Non-ideal and Non-linear Mechanical Model. Meccanica 39, 313–330. https://doi.org/10.1023/B:MECC.0000029362.77515.b1
Dimentberg M.F. et al. (1997) Dynamics of an unbalanced shaft interacting with a limited power supply. Nonlinear dynamics. 13, 171-187.
Felix JLP, Balthazar JM, Brasil RMLRF. (2005) On Saturation Control of a Non-Ideal Vibrating Portal Frame Foundation Type Shear-Building. J. of Vibr. and Contr. 11(1), 121-136. https://doi.org/10.1177/1077546305047656 .
Fenili A., Balthazar J.M., Brasil R.M.L.R.F. (2003) Mathematical modelling of a beam-like flexible structure in slewing motion assuming non-linear curvature. Journal of Sound and Vibr. 268, 825-838. https://doi.org/10.1016/S0022-460X(03)00370-5
Krasnopolskaya T.S., Pechuk E.D. (2013) Chaos in a modified cardiorespiratory model. Chaotic Modeling and Simulation (CMSJM). 4, 563-570.
Krasnopolskaya T.S., Pechuk E.D. (2017) Cardio respiratory systems with Strong Interaction. Chaotic Modeling and Simulation (CMSJM). 1, 141-144.
Podrigalo MA. and Polyansky O.S. (2019) Dynamics of a car wheel. Monograph
Леонтьєв, Д. М. (2021). Теоретичні основи гальмування багатовiсних транспортних засобiв з електропневматичною гальмовою системою (Doctoral dissertation, Харківський національний автомобільно-дорожній університет). Leontiev, D. M. (2021). Theoretical foundations of braking of multi-axle vehicles with electropneumatic braking system (Doctoral dissertation, Kharkiv National Automobile and Road University).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Автомобільний транспорт

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.