Застосування методу парціальних прискорень при масштабному моделюванні механічних систем
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2024.55.0.01Ключові слова:
масштабне моделювання механічних систем, метод парціальних прискорень, мобільні машини, принцип суперпозиції в механіці, динамічні випробування, багатокомпонентний складний рух, масштаб фізичних величин, енергоефективність транспортних засобівАнотація
Проблема. Сучасні тенденції у проектуванні механічних систем вимагають застосування ефективних методів, які дозволяють зменшити витрати часу та ресурсів на розробку і тестування нових конструкцій. Масштабне моделювання є інструментом, що забезпечує перевірку теоретичних положень, оцінку безпеки та функціональності механічних систем на ранніх етапах їх проєктування. Однак, складність динамічних моделей, які описують поведінку мобільних машин у масштабованому вигляді, зумовлює необхідність впровадження методів, що дозволяють спростити ці моделі. Одним із перспективних підходів є метод парціальних прискорень, який забезпечує математичну та обчислювальну оптимізацію моделювання. Мета. Метою дослідження є вдосконалення методів масштабного моделювання шляхом використання методу парціальних прискорень під час досліджень динаміки мобільних машин. Методологія. Дослідження базується на принципі суперпозиції в механіці, який дозволяє замінити класичні рівняння динаміки рівняннями парціальних прискорень в однорідному векторному просторі. Результати. Встановлено, що масштаб прискорень для механічних систем у полі тяжіння Землі завжди дорівнює одиниці, що спрощує процес визначення масштабів фізичних величин. Запропоновано рівняння парціальних прискорень, які забезпечують точне відображення кінематики мобільних машин як для натурної, так і масштабної моделей. Продемонстровано, що застосування моделі багатокомпонентного складного руху дозволяє оцінити динамічні відхилення мобільних машин та врахувати вплив активних і реактивних сил. Оригінальність. Запропонований метод парціальних прискорень є новим підходом до масштабного моделювання механічних систем. Він дозволяє працювати в однорідному просторі прискорень, що виключає необхідність використання сил інерції. Це зменшує складність математичних моделей і підвищує точність прогнозування динамічної поведінки систем. Практичне значення. Метод парціальних прискорень може бути використаний для проєктування мобільних машин (автомобілів, планетоходів); оптимізації динамічних випробувань із використанням акселерометрів; моделювання енергоефективності транспортних засобів при сталому та несталому русі; вдосконалення масштабних моделей для аналізу безпеки та маневреності
Посилання
Подригало, М. А., Ужва, А. В., & Шеїн, В. С. (2024). Вимірювання параметрів автомобілів і двигунів з використанням масштабного моделювання. Новітні технології для захисту повітряного простору: матеріали ХХ Міжнар. наук. конф. ХНУПС ім. Івана Кожедуба (м. Харків, 02-03 травня 2024 р.) (с. 488). Харків.
Шеїн, В. С., & Подригало, М. А. (2024). Використання масштабного моделювання для встановлення вимог до точності вимірювань при випробуваннях автотраторних двигунів. Сучасні енергетичні установки на транспорті і технології та обладнання для їх обслуговування: матеріали 15-ої Міжнарод. наук.-практ. конф. (м. Херсон, 13-15 березня 2024 р.) (№15, с. 279–281). Херсон.
Шеїн, В. С., & Подригало, М. А. (2023). Використання масштабного моделювання при проєктуванні планетоходів. XXIX Scientific and Technical Conference with International Participation «Transport, Ekology – Sustainable Development»: сборник доклади (м. Варна (Болгарія), 18-20 травня 2023 р.) (№30, с. 122–126). Варна.
Шеїн, В. С., Подригало, М. А., & Рябушко, І. А. (2023). Проєктування планетоходів з урахуванням масштабів подоби. Сучасні енергетичні установки на транспорті, технології та обладнання для їх обслуговування: матеріали 14-ї Міжнарод. наук.-практ. конф. (м. Херсон, 16-18 березня 2023 р.) (с. 306–308). Херсон.
Подригало, М. А., Нікорчук, А. І., & Шишкін, О Ю. (2023). Побудова типорозмірного ряду малогабаритних транспортних засобів подвійного призначення. Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту: матеріали XVI-ї Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 23-25 жовтня 2023 р.) (с. 276–279). Вінниця.
Подригало, М. А., Полянський, О. С., Краснокутський, В. М., & Шеїн, В. С. (2023). Побудова модельних рядів автомобілів і тракторів за допомогою ентропії. Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту: матеріали XVI-ї Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 23-25 жовтня 2023 р.) (с. 280–282). Вінниця.
Шеїн, В. С., & Подригало, М. А. (2023). Масштабне моделювання при проведенні експериментальних досліджень автомобіля. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. Науковий журнал (№1(20), с. 187–197). Луцьк: ЛНТУ. https://doi.org/10.36910/automash.v1i20.1048
Подригало, М. А., Артьомов, М. П., & Кайдалов, Р. О. (2016). Застосування методу парціальних прискорень для оцінювання тягово-швидкісних властивостей автомобілів та бойових машин. Збірник наукових праць Національної академії Національної гвардії України, 2 (28), 16–21.
Подригало, М., Гармаш, В., & Побережний, А. (2022). Поліпшення маневреності чотиривісних автомобілів збільшенням числа ступенів рухливості ходової частини. Збірник наукових праць Національної академії Національної гвардії України, 1 (39), 38–41. https://doi.org/10.33405/2409-7470/2022/1/39/263364
Артьомов, М. П. (2014). Динамічна стабільність мобільних сільськогосподарських агрегатів, (автореферат дисертації д-ра техн. наук, Харківський національний технічний університет сільського господарства ім. Петра Василенка).
Клец, Д. М. (2015). Концепція забезпечення стабільності показників стійкості та керованості автомобілів, (автореферат дисертації д-ра техн. наук, Харківський національний автомобільно-дорожній університет).
Артьомов, М. П., Подригало, М. А., Клец, Д. М., & Коробко, А. І. (2012). Визначення необхідної кількості акселерометрів і місця їх установки при динамічних випробуваннях мобільних машин. Вісник НТУ «ХПІ»: Механіка та машинобудування, (2), 127–135.
Подригало, М. А., & Полянський, О. С. (Ред.). (2024). Динаміка машин з пружними ланками. На прикладі автомобілів і тракторів (монографія, Харків). ISBN 978-617-95214-7-8.
Lebedev, A., Artiomov, N., Shulyak, M., Podrigalo, M., Abramov, D., Klets, D., & Kaidalov, R. (2015). Operating of mobile machine units system using the model of multicomponent complex movement. Automobile transport, (36), 60–66.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Автомобільний транспорт

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.