Проблеми адаптації іноземних здобувачів до навчання за освітньої програмою "Автомобілебудування"

Автор(и)

  • Наталія Новіна Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна https://orcid.org/0009-0009-4972-5540

DOI:

https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2025.56.0.05

Ключові слова:

іноземні здобувачі, адаптація, культурний шок, мовний бар'єр, культурна дистанція

Анотація

Проблема. Проблема адаптації здобувачів освіти до навчання у закладах вищої освіти України є надзвичайно актуальною, особливо в умовах глобалізаційних процесів, активної інтернаціоналізації освітнього простору та постійного зростання кількості іноземних студентів, які обирають Україну для здобуття вищої освіти. Адаптація є складним, багатофакторним процесом, що охоплює не лише академічну, а й соціальну, психологічну та культурну складові, які тісно взаємопов’язані та впливають одна на одну. Питаннями адаптації займаються науковці різних галузей: педагогіки, психології, соціології, культурології, лінгвістики тощо, що свідчить про міждисциплінарний характер проблеми. Особливої уваги потребують питання ефективної інтеграції іноземних здобувачів освіти до навчального середовища технічних університетів України, де освітній процес характеризується високим рівнем інтелектуального навантаження, специфічною термінологією та потребує глибоких аналітичних навичок. Враховуючи сучасні виклики освітнього ринку, зокрема зростаючу конкуренцію між ЗВО за залучення й утримання студентів, необхідно вдосконалювати механізми підтримки, наставництва та соціально-психологічного супроводу іноземців під час їхнього навчання та проживання в Україні. У статті розглядаються різні підходи до підвищення рівня адаптації іноземних студентів, зокрема методи психологічної підтримки, мовної та міжкультурної підготовки, а також організація заходів щодо залучення їх до активного студентського життя. Водночас зазначається, що наукова спільнота недостатньо уваги приділяє вивченню впливу культурної дистанції на процес адаптації. У статті наголошується на важливості глибокого аналізу адаптації іноземних здобувачів саме в контексті культурних відмінностей, адже рівень віддаленості культури країни походження студента від українського культурного середовища може суттєво впливати на швидкість, ефективність та повноту його інтеграції в академічне й соціальне середовище ЗВО. Мета. Визначити рівень адаптації іноземних студентів за освітньою програмою «Автомобілебудування» залежно від культурної дистанції та виявити чинники, що сприяють або перешкоджають цьому процесу. Методологія. У дослідженні взяли участь 60 іноземних студентів з Туркменістану, Азербайджану, Марокко, Тунісу, Камеруну та Нігерії. Використано анкетування (у т.ч. шкала адаптації International Student Adaptation Scale), спостереження, інтерв’ю, аналіз академічних показників і позаурочної активності. Результати оброблялися кількісними (середнє, дисперсія, кореляції) та якісними методами. Результати. Виявлено, що найбільш адаптованими є студенти з близької культурної зони (група 1), натомість студенти з країн з великою культурною дистанцією (група 3) зазнають значних труднощів. Основними бар’єрами стали мова, культурний шок, різниця в академічних вимогах і психологічний тиск. Практична цінність. Розроблено рекомендації щодо покращення мовної підготовки, культурної інтеграції та академічної підтримки, що можуть бути використані ЗВО для ефективної адаптації іноземних студентів та зниження рівня академічного відтоку.

Біографія автора

Наталія Новіна, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

асистент кафедри автомобілів ім. А.Б. Гредескула

Посилання

Gerstmann P. (2016) Team Roles & Group Effectiveness - FIRO & Belbin Contrasted Mode of access: http://www.pgagroup.com/team-roles.html

Hinner M. (1998) The importance ofinter cultural communicationin globalizedworld Modeofaccess: http://www.bwl.tu-Freiburg.de/english/forschung/Global/pdf

M.Y. Shih (2012) Student Learning-Centered Teachingand Learning: TBL. Evaluation Bimonthly, P. 29-32.

Nadine Binder. (2013) Integrating International StudentsintoTertiary Education Using Intercultural Peer-topeer Trainingat Jacobs UniversityBremen, Germany, р.13.

Bykov V. Yu., Spivakovsky O. V. (2020) Adaptation of foreign students to study in higher technical institutions of Ukraine. Information technologies in education, № 41, pp. 56–62

Kozubovska I. V., Pyshchulina V. S. (2022) Pedagogical support for the adaptation of foreign students to the socio-cultural and educational environment. Current problems of the humanities and natural sciences, №. 57(2), pp. 197–201. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/57_2022/part_2/41.pdf

Pinchuk I. M. (2020) Peculiarities of studying foreign students in higher technical institutions of Ukraine. Education: modernity and the future, № 1(5), p 49–54. URL: https://www.researchgate.net/publication/346263262

Feshchenko L. V., Mykhailenko I. M. (2021) Stages of adaptation of foreign students in universities. Scientific Bulletin of VDPU. Series: Pedagogy and Psychology № 70, pp. 112–117. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/download/3548/2964/5040

Martynenko O. S. (2021) Current issues of social adaptation of foreign students during the period of pre-university preparation. European Perspectives: Education, Psychology, Philology, №. 1(11), p. 89–93. URL: https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/download/433/446

Zorya I. I., Tsibko O. V. (2020) Adaptation of foreign students in Ukraine: psychological and pedagogical aspects. Bulletin of the UMSA, № 20(3), p. 132–137. URL: https://visnyk-umsa.com.ua/index.php/journal/article/view/462

Gerasimova I. V. (2022) Current issues of social adaptation of foreign students during their pre-university training in Ukraine. Educational Discourse. №. 4. p. 93–97. URL: https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/download/433/446

Kovalenko O. O., Yarova I. M. (2020) Peculiarities of the stages of adaptation of foreign students to studying in higher educational institutions Modern information technologies and innovative teaching methods. Issue 54. p. 121–127. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/download/3548/2964/5040

Skyba N. V. (2021) Adaptation among foreign students in Ukraine Bulletin of the Ukrainian Academy of Social Sciences. Vol. 21, № 1. P. 58–62. URL: https://visnyk-umsa.com.ua/index.php/journal/article/view/462

Ivanenko O. M., Zhuravlyova V. M. (2022) Pedagogical support for the adaptation of foreign students to the socio-cultural and educational environment Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies. № 2(112). P. 303–311. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/57_2022/part_2/41.pdf

Babintseva L. M. (2020) Peculiarities of studying foreign students in higher education institutions of Ukraine Theoretical issues of culture, education and upbringing. № 64. p. 154–158. URL: https://www.researchgate.net/publication/346263262

Tsymbalyuk I. System of practical measures for the adaptation of university students Western Ukrainian National University. URL: https://www.wunu.edu.ua/university/centers/nncsppr/help-kurators/18568-sistema-praktichnih-zahodv-z-adaptacyi-studentv-unversitetu.html

What is adaptation. Types of student adaptation NTU "KhPI". Department of Pedagogy and Psychology of Social Systems Management. URL: https://web.kpi.kharkov.ua/ppuss/uk/shho-take-adaptatsiya-vidi-adaptatsiyi-studentiv/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-23

Як цитувати

Новіна, Н. (2025). Проблеми адаптації іноземних здобувачів до навчання за освітньої програмою "Автомобілебудування". Автомобільний транспорт, (56), 38–44. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2025.56.0.05

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ