Варіативність інтерпретації інформації під час розслідування дорожньо-транспортних подій з використанням 3D-скануючих пристроїв
DOI:
https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2025.56.0.04Ключові слова:
3D-сканування, Дорожньо-транспортна подія (ДТП), Дорожньо-транспортна пригода (ДТП), Реконструкція зіткнення, Механізм зіткнення, Моделювання, Автотехнічна експертиза, Геометрія пошкодженьАнотація
Проблема. Однією з ключових проблем при розслідуванні дорожньо-транспортних подій (ДТП) є встановлення достовірного механізму зіткнення транспортних засобів, особливо у випадках, коли автомобілі переміщені з місця події. Традиційні методи фіксації та аналізу часто не забезпечують достатньої точності та об’єктивності. Мета. Метою дослідження є ідентифікація механізму зіткнення між двома транспортними засобами шляхом аналізу та порівняння їхніх геометричних пошкоджень, отриманих за допомогою 3D-сканування, з подальшим визначенням їх фактичного відносного розташування в момент початкового контакту. Методологія. Для досягнення поставленої мети застосовано портативний 3D-сканер Artec Leo, який дозволяє виконувати високоточне сканування транспортних засобів незалежно від місця їх розташування. Побудовані 3D-моделі ушкоджених автомобілів були зіставлені між собою, а також з цифровою схемою дорожньо-транспортної пригоди. В процесі аналізу було визначено кути орієнтації ТЗ, місце первинного контакту, напрямки руху та характер пошкоджень. Результати. Встановлено, що зіткнення відбулося під кутом 8–10° на смузі руху транспортного засобу 1, що підтверджується співставленням місць пошкоджень, положенням передньої правої фари транспортного засобу 1, а також осипом скла й пластику. Локалізовано зону первинного контакту на відстані до 2 м від правого краю проїзної частини. Оригінальність. Запропоновано інтегрований підхід до цифрової реконструкції ДТП з використанням 3D-сканування, що дозволяє виконувати точний аналіз навіть без доступу до місця події. Практична цінність. Методика може бути використана в експертній автотехнічній практиці, судових розслідуваннях та страхових справах для об’єктивного встановлення обставин ДТП.
Посилання
Pagounis, V., Stathas, D., & Tsakiri, M. (2006). 3D Laser Scanning for Road Safety and Accident Reconstruction. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/237627842_3D_Laser_Scanning_for_Road_Safety_and_Accident_Reconstruction
Lyu, Y., Zhang, W., Zhang, H., Wang, K., & Li, Q. (2017). 3D laser scanning and modeling of vehicle collision for accident reconstruction. Sensors, 17(3), 482.
https://doi.org/10.3390/s17030482
DeWitt, K., Sherry, L., Mckenzie, L. A., Ritchie, M., & Sutter, J. (2023). Recon-3D: A mobile LiDAR photogrammetry application for rapid documentation of road traffic crashes. Forensic Science International: Reports, 5, 100329. https://doi.org/10.1016/j.fsir.2023.100329
Zhang, Y., Zhou, Y., Xie, X., Hu, H., & Lin, X. (2023). Study on the effectiveness of LiDAR scanning using UAV and mobile platform in traffic accident scene reconstruction. Vehicles, 5(3), 423–437.
https://doi.org/10.3390/vehicles5030024
Рябушенко О. Данець С. & Скляров М. (2022). Дослідження швидкостей руху транспортних засобів з використанням даних відеоспостереження. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, 2(19), 182-190. Riabushenko O. Danets S. & Skliarov M. (2022). Doslidzhennia shvydkostei rukhu transportnykh zasobiv z vykorystanniam danykh videosposterezhennia [Research on vehicle speeds using video surveillance data]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti, 2(19), 182-190.
Данець С. В. (2018). Оцiнка параметрiв руху транспортних засобiв при реконструкцiї дорожньо-транспортних пригод (автореферат дисертації, Харківський національний автомобільно-дорожній університет). Danets S. V. (2018). Otsinka parametriv rukhu transportnykh zasobiv pry rekonstruktsii dorozhno-transportnykh pryhod [Assessment of vehicle movement parameters during road accident reconstruction] (abstract dissertation, Kharkiv national automobile and highway university).
Danets, S. V. (2014). Application of the latest laser scanning technologies during the inspection of the accident site. Forensic Bulletin, 2(22), 166-171.
Сараєв О. В. & Данець С. В. (2014). Використання прикладних комп’ютерних програм при дослідженні дорожньо-транспортної пригоди. Наукові нотатки, (45), 492-499. Saraiev O. V. & Danets S. V. (2014). Vykorystannia prykladnykh kompiuternykh prohram pry doslidzhenni dorozhno-transportnoi pryhody [Using applied computer programs in the investigation of a traffic accident]. Naukovi notatky, (45), 492-499.
Сараєв О. В. (2013). Новітні технології дослідження обставин дорожньо-транспортної пригоди. Вісник Національного транспортного університету, (28), 405-414. Saraiev O. V. (2013). Novitni tekhnolohii doslidzhennia obstavyn dorozhno-transportnoi pryhody [The latest technologies for investigating the circumstances of a traffic accident]. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu, (28), 405-414.
Туренко А. М., Клименко В.І., Сараєв О.В., Данець С.В. (2013). Автотехнічна експертиза. Дослідження обставин ДТП. Turenko A. M., Klymenko V.I., Saraiev O.V., Danets S.V. (2013). Avtotekhnichna ekspertyza. Doslidzhennia obstavyn DTP [Automotive technical examination. Investigation of the circumstances of the accident].
Махлай, С. М., & Леонтьєв, Д. М. (2018). Визначення зупинного шляху автомобіля, що обладнаний антиблокувальною системою. Вісник ОНДІСЕ, 4, 44-50. Leontiev D. M., Makhlai S. M. (2018) Vyznachennia zupynnoho shliakhu avtomobilia, shcho obladnanyi antyblokuvalnoiu systemoiu [Determination of the stopping distance of a vehicle equipped with an anti-lock braking system]. Visnyk Odeskoho naukovo-doslidnoho instytutu sudovoi ekspertyzy. 4, 44-50.
Данець, С. В. (2013). Особливості проведення транспортно-трасологічних експертиз у випадку, коли транспортні засоби, що досліджуються, знаходяться у різних місцях. Криміналістичний вісник, (2), 144-147. Danets, S. V. (2013). Osoblyvosti provedennia transportno-trasolohichnykh ekspertyz u vypadku, koly transportni zasoby, shcho doslidzhuiutsia, znakhodiatsia u riznykh mistsiakh [Peculiarities of conducting transport and track examinations in the case when the vehicles being examined are located in different locations]. Kryminalistychnyi visnyk, (2), 144-147.
Данець С. В. (2013). Застосування автоматизованих засобів дослідження обставин ДТП. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, (61-62), 190-194. Danets S. V. (2013). Zastosuvannia avtomatyzovanykh zasobiv doslidzhennia obstavyn DTP [Application of automated means of investigating the circumstances of a traffic accident]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho avtomobilno-dorozhnoho universytetu, (61-62), 190-194.
Saraiev O., Voropay A., Koriak O., Povaliaiev S. & Sharapata A. (2022). Construction of a Mathematical Model of Vehicles Tangent Collision during Reconstruction of the Circumstances of a Road Accident. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3), 120.
Povalyaev S. & Saraiev O. (2019). Modeling of the mechanism of vehicle overturning in the process of development of road traffic accident. Theory and Practice of Forensic Science and Criminalistics, 20(2), 320-328.
Сараєв О.В. (2018). Метод оцінки ефективності гальмування транспортних засобів при дослідженні ДТП. (автореферат дисертації, Харківський національний автомобільно-дорожній університет). Saraiev O.V. (2018). Metod otsinky efektyvnosti halmuvannia transportnykh zasobiv pry doslidzhenni DTP [Method for assessing vehicle braking efficiency in road accident research]. (abstract dissertation, Kharkiv national automobile and highway university).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Автомобільний транспорт

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.