Варіативність інтерпретації інформації під час розслідування дорожньо-транспортних подій з використанням 3D-скануючих пристроїв

Автор(и)

  • Дмитро Леонтьєв Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна http://orcid.org/0000-0003-4255-6317
  • Віталій Варлахов Національний науковий центр «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса», вул. Золочівська, 8А, м. Харків, Україна, 61177, Україна https://orcid.org/0000-0001-6446-4400
  • Андрій Фролов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна http://orcid.org/0000-0002-3868-4511
  • Сергій Данець Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-4155-1856
  • Євген Дон Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-1508-8397

DOI:

https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2025.56.0.04

Ключові слова:

3D-сканування, Дорожньо-транспортна подія (ДТП), Дорожньо-транспортна пригода (ДТП), Реконструкція зіткнення, Механізм зіткнення, Моделювання, Автотехнічна експертиза, Геометрія пошкоджень

Анотація

Проблема. Однією з ключових проблем при розслідуванні дорожньо-транспортних подій (ДТП) є встановлення достовірного механізму зіткнення транспортних засобів, особливо у випадках, коли автомобілі переміщені з місця події. Традиційні методи фіксації та аналізу часто не забезпечують достатньої точності та об’єктивності. Мета. Метою дослідження є ідентифікація механізму зіткнення між двома транспортними засобами шляхом аналізу та порівняння їхніх геометричних пошкоджень, отриманих за допомогою 3D-сканування, з подальшим визначенням їх фактичного відносного розташування в момент початкового контакту. Методологія. Для досягнення поставленої мети застосовано портативний 3D-сканер Artec Leo, який дозволяє виконувати високоточне сканування транспортних засобів незалежно від місця їх розташування. Побудовані 3D-моделі ушкоджених автомобілів були зіставлені між собою, а також з цифровою схемою дорожньо-транспортної пригоди. В процесі аналізу було визначено кути орієнтації ТЗ, місце первинного контакту, напрямки руху та характер пошкоджень. Результати. Встановлено, що зіткнення відбулося під кутом 8–10° на смузі руху транспортного засобу 1, що підтверджується співставленням місць пошкоджень, положенням передньої правої фари транспортного засобу 1, а також осипом скла й пластику. Локалізовано зону первинного контакту на відстані до 2 м від правого краю проїзної частини. Оригінальність. Запропоновано інтегрований підхід до цифрової реконструкції ДТП з використанням 3D-сканування, що дозволяє виконувати точний аналіз навіть без доступу до місця події. Практична цінність. Методика може бути використана в експертній автотехнічній практиці, судових розслідуваннях та страхових справах для об’єктивного встановлення обставин ДТП.

Біографії авторів

Дмитро Леонтьєв, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

д.т.н., проф., професор кафедри автомобілів ім. А. Б. Гредескула

Віталій Варлахов, Національний науковий центр «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса», вул. Золочівська, 8А, м. Харків, Україна, 61177

PhD, завідувач лабораторії інженерно-технічних досліджень Національного наукового центру «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса»

Андрій Фролов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

PhD, ассистент кафедри автомобілів ім. А. Б. Гредескула Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, провідний науковий співробітник, судовий експерт Національного наукового центру «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса»

Сергій Данець, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

к.тн., доцент кафедри автомобілів ім. А. Б. Гредескула, перший заступник директора Харківського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України

Євген Дон, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, 61002

к.т.н., доцент кафедри автомобілів ім. А. Б. Гредескула Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. Харківський машинобудівний фаховий коледж

Посилання

Pagounis, V., Stathas, D., & Tsakiri, M. (2006). 3D Laser Scanning for Road Safety and Accident Reconstruction. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/237627842_3D_Laser_Scanning_for_Road_Safety_and_Accident_Reconstruction

Lyu, Y., Zhang, W., Zhang, H., Wang, K., & Li, Q. (2017). 3D laser scanning and modeling of vehicle collision for accident reconstruction. Sensors, 17(3), 482.

https://doi.org/10.3390/s17030482

DeWitt, K., Sherry, L., Mckenzie, L. A., Ritchie, M., & Sutter, J. (2023). Recon-3D: A mobile LiDAR photogrammetry application for rapid documentation of road traffic crashes. Forensic Science International: Reports, 5, 100329. https://doi.org/10.1016/j.fsir.2023.100329

Zhang, Y., Zhou, Y., Xie, X., Hu, H., & Lin, X. (2023). Study on the effectiveness of LiDAR scanning using UAV and mobile platform in traffic accident scene reconstruction. Vehicles, 5(3), 423–437.

https://doi.org/10.3390/vehicles5030024

Рябушенко О. Данець С. & Скляров М. (2022). Дослідження швидкостей руху транспортних засобів з використанням даних відеоспостереження. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, 2(19), 182-190. Riabushenko O. Danets S. & Skliarov M. (2022). Doslidzhennia shvydkostei rukhu transportnykh zasobiv z vykorystanniam danykh videosposterezhennia [Research on vehicle speeds using video surveillance data]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti, 2(19), 182-190.

Данець С. В. (2018). Оцiнка параметрiв руху транспортних засобiв при реконструкцiї дорожньо-транспортних пригод (автореферат дисертації, Харківський національний автомобільно-дорожній університет). Danets S. V. (2018). Otsinka parametriv rukhu transportnykh zasobiv pry rekonstruktsii dorozhno-transportnykh pryhod [Assessment of vehicle movement parameters during road accident reconstruction] (abstract dissertation, Kharkiv national automobile and highway university).

Danets, S. V. (2014). Application of the latest laser scanning technologies during the inspection of the accident site. Forensic Bulletin, 2(22), 166-171.

Сараєв О. В. & Данець С. В. (2014). Використання прикладних комп’ютерних програм при дослідженні дорожньо-транспортної пригоди. Наукові нотатки, (45), 492-499. Saraiev O. V. & Danets S. V. (2014). Vykorystannia prykladnykh kompiuternykh prohram pry doslidzhenni dorozhno-transportnoi pryhody [Using applied computer programs in the investigation of a traffic accident]. Naukovi notatky, (45), 492-499.

Сараєв О. В. (2013). Новітні технології дослідження обставин дорожньо-транспортної пригоди. Вісник Національного транспортного університету, (28), 405-414. Saraiev O. V. (2013). Novitni tekhnolohii doslidzhennia obstavyn dorozhno-transportnoi pryhody [The latest technologies for investigating the circumstances of a traffic accident]. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu, (28), 405-414.

Туренко А. М., Клименко В.І., Сараєв О.В., Данець С.В. (2013). Автотехнічна експертиза. Дослідження обставин ДТП. Turenko A. M., Klymenko V.I., Saraiev O.V., Danets S.V. (2013). Avtotekhnichna ekspertyza. Doslidzhennia obstavyn DTP [Automotive technical examination. Investigation of the circumstances of the accident].

Махлай, С. М., & Леонтьєв, Д. М. (2018). Визначення зупинного шляху автомобіля, що обладнаний антиблокувальною системою. Вісник ОНДІСЕ, 4, 44-50. Leontiev D. M., Makhlai S. M. (2018) Vyznachennia zupynnoho shliakhu avtomobilia, shcho obladnanyi antyblokuvalnoiu systemoiu [Determination of the stopping distance of a vehicle equipped with an anti-lock braking system]. Visnyk Odeskoho naukovo-doslidnoho instytutu sudovoi ekspertyzy. 4, 44-50.

Данець, С. В. (2013). Особливості проведення транспортно-трасологічних експертиз у випадку, коли транспортні засоби, що досліджуються, знаходяться у різних місцях. Криміналістичний вісник, (2), 144-147. Danets, S. V. (2013). Osoblyvosti provedennia transportno-trasolohichnykh ekspertyz u vypadku, koly transportni zasoby, shcho doslidzhuiutsia, znakhodiatsia u riznykh mistsiakh [Peculiarities of conducting transport and track examinations in the case when the vehicles being examined are located in different locations]. Kryminalistychnyi visnyk, (2), 144-147.

Данець С. В. (2013). Застосування автоматизованих засобів дослідження обставин ДТП. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, (61-62), 190-194. Danets S. V. (2013). Zastosuvannia avtomatyzovanykh zasobiv doslidzhennia obstavyn DTP [Application of automated means of investigating the circumstances of a traffic accident]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho avtomobilno-dorozhnoho universytetu, (61-62), 190-194.

Saraiev O., Voropay A., Koriak O., Povaliaiev S. & Sharapata A. (2022). Construction of a Mathematical Model of Vehicles Tangent Collision during Reconstruction of the Circumstances of a Road Accident. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3), 120.

Povalyaev S. & Saraiev O. (2019). Modeling of the mechanism of vehicle overturning in the process of development of road traffic accident. Theory and Practice of Forensic Science and Criminalistics, 20(2), 320-328.

Сараєв О.В. (2018). Метод оцінки ефективності гальмування транспортних засобів при дослідженні ДТП. (автореферат дисертації, Харківський національний автомобільно-дорожній університет). Saraiev O.V. (2018). Metod otsinky efektyvnosti halmuvannia transportnykh zasobiv pry doslidzhenni DTP [Method for assessing vehicle braking efficiency in road accident research]. (abstract dissertation, Kharkiv national automobile and highway university).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-07

Як цитувати

Леонтьєв, Д., Варлахов, В., Фролов, А., Данець, С., & Дон, Є. (2025). Варіативність інтерпретації інформації під час розслідування дорожньо-транспортних подій з використанням 3D-скануючих пристроїв. Автомобільний транспорт, (56), 29–37. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2025.56.0.04

Номер

Розділ

БЕЗПЕКА ДОРОЖНЬОГО РУХУ